Használt autó eladása - az ötlettől a hirdetésig

Ha már van autónk, akkor előbb vagy utóbb belénk bújik a kisördög, hogy vegyünk egy szebbet, jobbat, újabbat, kevesebbet futottabbat, kinek mi a fontos. Legtöbbünknek ez csak úgy kivitelezhető anyagilag, ha előtte eladjuk az addig dédelgetett autónkat. Mit kell ilyenkor tennünk?

Legyünk tisztában vele, hogy mit adunk el

Nagyon kellemetlen, ha egy vevő szembesít minket az autónkkal, ezért inkább jó előre nézzük át kívülről és belülről. Először is mossuk le a kocsit kívülről, majd takarítsuk ki belülről is. A koszos felületeken ugyanis rejtve maradhatnak bizonyos dolgok. Egy normál hétköznap nem nézzük át tüzetesen az autónkat, csak beülünk és megyünk. Eladás előtt viszont nézzük át olyan alapossággal, mintha mi akarnánk megvenni.

car-carwash-clean-6003.jpg

Ha egy 5-10 éves vagy öregebb autónk van, biztosan találunk 1-2 horzsolást, horpadást, esetleg összes is van törve kicsit. Ezeket nem érdemes nagyon elhallgatni a vevő elől sem, a legjobb elmondani, hogy az autó használva volt, tehát sérült is 1-2 ponton. Aki makulátlan autót keres annak úgyis érdemes inkább benéznie egy szalonba és új autót vennie, használtan biztos lesz egy pár karc.

Belül az autók nagyon eltérő módon öregszenek. A 2000-es évek eleji Volkswagen csoportos autók kapcsolói kifejezetten rosszul néznek ki 10 éves koruk környékére, míg meglepő módon a 2004 után gyártott francia autók belseje első ránézésre frissebb hatás kelt. Ezt mi is tudjuk fokozni, ha szépen kitakarítjuk az autót. Amikor valaki autót keres, egy koszos belsőtől megrettenhet, míg egy tiszta beltér csábít, hogy beüljünk.

Amíg használtuk az autót, előfordulhat, hogy valami elromlott. Például nem működik az üzemanyag szintjelző, nem fog elég jól a kézifék, lefelé világítanak a lámpák, eltört egy kapcsoló és még sorolhatnám. Jobb, ha ezeket is elmondjuk előre, mert nem feltétlenül csökkentik nagy mértékben az árát az autónak, de legalább nyugodtan alszunk, hogy ezeket is elmondtuk a vevőnek.

Lehetnek persze olyan hibák, amiket nem tudunk, csak sejteni vélünk. Például ha rendellenesnek vélt zörgést vagy kopogást hallunk, de az okát nem nyomoztuk ki soha. Érdemes ezeket is legalább fejben összegyűjteni és elmondani akár a próbaút során a vevőnek, illetve a szerződésbe is beleírni.

Fontos az előélet

Kis hazánkban az autóvásárlók jelentős része 10 évnél fiatalabb, 150000km alatt futott garázsban tartott autóra vágyik nyugdíjas orvostól aki első tulajdonos és csak templomba járt a kocsival. Mindezt 1 millió Forint környékén, de azért férjen bele a 2 gyerek, minden cucc és azért "húzzon is rendesen".

Valószínűleg a mi autónk nem ilyen lesz, valamelyik feltétel sérülni fog, de még így is eljönnek megnézni. Ekkor fognak jönni a következő kérdések:

  • Mikori az autó?
  • Magyarországon lett először forgalomba helyezve vagy kintről hozott?
  • Hanyadik tulajdonos vagy?
  • Kik használták előtted?
  • Valós-e a futásteljesítmény?
  • Te mennyit mentél vele?
  • Volt-e törve? Ha igen hol, mennyire?
  • Miért adod el?

Jó, ha tudunk ezekre a kérdésekre is válaszolni.

Az autó kora megállapítható a forgalmi engedélyből és ha az első forgalomba helyezés (B mező) valamint az első magyarországi forgalomba helyezés ideje (I mező) eltér, akkor behozott autóval van dolgunk. Hogy hány tulajdonos volt előttünk, azt kis szerencsével le tudjuk kérdezni a www.autodna.hu oldalon, ahol számtalan hasznos információhoz hozzájuthatunk, mint például: Első forgalomba helyezés helye, autó főbb paraméterei, felszereltsége, káresemények, kárkifizetések, fényképek és így tovább.

autodna-sample.png

A tulajdonosok száma talán még ismert is lehet, de őszintén szólva ha nem lehet tudni, az sem nagy baj. Hogy a futásteljesítmény valós-e azt műszerekkel és egy alapos átvizsgálással megtippelni lehet, de biztosan megállapítani sajnos nem. A kérdés talán azért sem igazán releváns, mert nem futásteljesítményt kell elsősorban nézni, hanem állapotot. Ha vannak korábbi szerviz számlák vagy hivatalos dokumentumok amiken szerepel óraállás, akkor talán jobb pontossággal lehet megtippelni, hogy mennyit futhatott az autó.

Hogy volt-e törve azt sokszor még az aktuális tulajdonos sem tudja, mert lehet úgy javítani, hogy az ne legyen felfedezhető egy kisebb koccanás után. Érdemes fényezésre utaló jeleket keresni vagy bontós jelzéseket az elemek belsején, ezek utalhatnak korábbi törésre. Ha van rétegvastagság mérő, akkor az is jó szolgálatot tehet, ezzel azt tudjuk megmondani, hogy melyik elem lett javítva.

Fényképezzünk!

Ha már szépen kitakarítottuk az autónkat, akkor kezdjünk el fényképezni. Nem kell nagyon túlgondolni, csak fogjuk a telefonunkat és álljunk az autóval olyan helyre, ahol a háttér körben vállalható (lehet az utca, nagyobb parkoló, stb.) A lényeg, hogy ne legyen semmi olyan a háttérben, ami elvonja a figyelmet a kocsiról. Csináljunk képet az autó 4 sarka felől úgy, hogy látszódjon az oldala és az eleje vagy a hátulja is egyben. Sokan kitakarják a rendszámot, de szerintem erre nincsen szükség, ha nincsen takargatni valónk.

Készítsünk egy képet a műszerfalról úgy, hogy az aktuális futásteljesítmény is látszódjon, illetve a hátsó ülésekről is. Minél több jó minőségű képünk van, annál jobb. Ezeket használhatjuk majd a hirdetésnél is.

Adjunk fel egy hirdetést

Ha elszántuk magunkat, hogy eladjuk az autónkat, akkor kézenfekvő feladni egy hirdetést. Na de hol és milyet? Ha Magyarországon szeretnénk eladni az autónkat, akkor javasolt a Használtauto.hu oldalon hirdetni. Ez az ország legnagyobb és leglátogatottabb használt autós hirdetési portálja a cikk születésekor. Ezen felül nagyon sok hirdetést találhatunk még a Jófogás.hu-n, a Kocsi.hu-n, a Joautok.hu-n és a Facebook Marketplace-en. Ha már az ingyenes közösségi megoldásoknál tartunk, akkor érdemes felkeresni a magyar használt autós Facebook csoportokat is. Bízhatunk a közösség erejében, ha sok ismerősünk van, számíthatunk néhány megosztásra.

Hirdetést feladni kép nélkül nem is érdemes, de talán még ennél is fontosabb, hogy mit írunk le az autóról. A pontosabban kitöltött profil jobb benyomást kelt, és ha megírjuk, hogy miket cseréltünk az autón, milyen karbantartásokat végeztünk el, azzal is mutathatjuk, hogy volt gazdája az autónak.

Persze írhatunk vicces hirdetést is, mint az alábbi, így lehet hogy felkapja az internet és sokkal több érdeklődőnk lesz, a kérdés csak, hogy mennyire komolyak.

Ne felejtsünk el megadni telefonszámot amin érdeklődni lehet. Még jobb, ha megadunk egy másodlagosat is, hogy ha nem vagyunk elérhetők, akkor azon is lehessen érdeklődni. Lehet az a párunk, a szülőnk, gyerekünk. Igazából mindegy, csak gondoskodjunk róla, hogy elérhetőek legyünk.

Ha elkezdek autót keresni, akkor sok esetben rendezem a hirdetéseket távolság szerint, így érdemes pontosan megadni, hogy hol található az autó. Ha mi Győrben lakunk, de az autó Debrecenben van és ott lehet igazából hétvégente megnézni, akkor Debrecent adjunk meg.

Mindig nagy kérdés, hogy mennyiért hirdessük meg az autónkat. Erre az a tanácsom, hogy ha gyorsan el akarjuk adni, akkor lőjük be a piaci árra vagy kicsit alá. Így már lehet, hogy napokon belül elviszik, de a siker így sem garantált. Ha kicsit több időnk van az eladásra és nincsen ismert hibája az autónknak vagy azok csekélyek és esztétikai problémák, akkor hirdessük meg a legdrágább hasonló árú autók között és várjunk, hogy mi történik. Ha egyáltalán nem csörög a telefonunk, akkor próbáljunk egy kicsit lejjebb menni az árral 1-2 hét után és csökkentsük szépen amíg egyszer el nem érjük azt a szintet, amikor már elkezdenek érdeklődni. Praktikusan ha fél millióra akarunk meghirdetni egy autót, akkor inkább csak 499000 Forintért tegyük fel. Tudom, hogy idegesítőnek hathat, de a pszichológia itt is működik.

Ha mindezeket megtettük, már nincsen más dolgunk, csak várni a hívásokat.

Autót szeretnél venni vagy eladni? Elvesztél a használt autók tengerében és örülnél ha valaki segítene? Írj az autotnezek@gmail.com címre és igyekszem neked segíteni. Ez neked nem kerül semmibe, csak azért csinálom mert érdekelnek az autók és szeretek segíteni.

A következő cikkben a próbaútról és a szerződésről olvashatsz.