Összetörtem az autót! Mit fizet a biztosító?

Merüljünk el most pár percre a biztosítók, avulás, szervizek és utángyártott alkatrészek világában! Olyan világ ez amelyben előbb vagy utóbb minden autót vezető betekintést nyer. Nekem sajnos most adatott meg ez a lehetőség, mivel sikerült összetörnöm az autómat.

1280px-japanese_car_accident.jpg

Kedd este volt, egy hosszú és fárasztó nap után tartottam haza felé a menyasszonyommal és éppen az esküvőt tervezgettük, amikor hirtelen előbukkant villogóval egy rendőr az úton keresztbe. Az előttem haladó még meg tudott állni, én viszont már nem. A fékre lépve elkezdett lassulni az autó és már-már meg is állt, amikor megremegett a fékpedál a lábam alatt és már csúsztunk is az elkerülhetetlen Volkswagen Caddy hátsó lökhárítója felé az ABS darálásának kíséretében.

Nem maradt el a csattanás és egy határozott mozdulattal megálltunk. Sajnos tudtam, hogy ezt most elrontottam... Nem hagytam elég távolságot az előttem haladó mögött és ez most sokba fog kerülni. Nekünk semmi bajunk nem lett. Az öv megfogott, a légzsákok nem nyíltak ki. Kb. 30 km/h-val haladtunk, messze lassabban mint a megengedett sebesség, de a lefagyott vizes út nem kímélt.

img_20190130_182004.jpg

Kiszállva a kocsiból láttam, hogy nagyjából azért egyben maradt az autó és az előttem haladó kocsi két utasának se lett semmi baja, mindketten kedvesen köszöntek és kérdezték, hogy "Ugyan ez meg mi volt?" "Megcsúsztam", mondtam én, majd mikor kellő alapossággal átnéztük a saját és a másik autóját, úgy döntöttünk, hogy félre állunk megbeszélni a teendőket.

Bár nem tudom, hogy hogyan lehet, a másik autón nem hogy horpadás, de még csak karcolás sem lett. A kis dobozos autónak a lökhárítója sem sérült, pedig a két utas elmondása alapján nagy volt a lökés. A saját autómon a lökhárító több helyen megrepedt és a lámpák is elmozdultak kicsit. Az eleje mintha 2-3 centivel benyomódott volna, de nem sérült a homlokfal mögött semmi az első szemrevételezés alapján.

Mivel 2 nappal később síelni indultunk, gyorsan elcseréltem a kocsit Anyukáméra és azzal mentünk Ausztriába. Haza érve az első munkanapon reggel már a Kia egyik márkaszervizében kezdtem a napot, ahol először is egy kis papírmunka várt rám. Ki kellett tölteni a következőket:

  • Gépjármű-biztosítási kárbejelentő lap
  • Nyilatkozat, hogy ha a biztosító megtagadja a fizetést és az autót már elkezdték megcsinálni, akkor vállalom a költségeket
  • Meghatalmazás a szerviz részére, hogy a kárügy intézésében a nevemben eljárhatnak
  • Jegyzőkönyv a vezetői engedély adatairól
  • Lemásolták a vezetői engedélyt és a forgalmi engedélyt is.

A fenti papírokon a személyes adataimat egészen pontosan 7-szer (nem vicc, tényleg ennyiszer) kellett kitöltenem, illetve legalább 4 helyen kellett megadnom az autó adatait is.

Azt tudtam, hogy ha én vagyok a hibás, akkor a kötelező biztosítás nekem nem fizet semmit, kizárólag a casco rendezheti a káromat. Este meg is néztem, hogy mennyi az önrész. Ez esetemben 10%, de minimum 50.000.- Forint, ami azt jelenti, hogy a teljes javítási költségből ha meg is téríti a biztosító, akkor is 50.000.- Forintot vagy 10%-ot (mindig a magasabb összeget) kell nekem fizetni, a többit állja a biztosító. Ez elég jó üzlet, mivel úgy 2-300.000.- Forint közötti lehet a kár a szerviz rezsi óradíjával számolva, a biztosításom viszont nincsen egészen 100.000.- Forint évente. Milyen kis naiv voltam! :) Na de ne szaladjunk nagyon előre!

A kárbejelentés hétfőn történt meg általam, amit a szerviz még aznap jelzett is a biztosítónak. Kedden már volt a biztosítónál kárszám és el is indították a szemlét sürgősséggel, de valamilyen oknál fogva ez nem történt meg a héten, így pénteken úgy döntöttem, hogy mivel az autó mozgásképes és nem veszélyes így használni, ezért elhozom a szervizből. Következő héten hétfőn 8 órára hívtak vissza kárszemlére. Eltelt tehát 1 hét úgy, hogy nem történt érdemben semmi.

Hétfőn reggel 8-ra visszamentem a szervizbe, ahol fél 9 körül megjelent a kárszekértő is. Meg is vártam, mivel elhatároztam, hogy addig nem megyek sehova amíg az autóm nincsen szemlézve. Az egész folyamat nem tartott tovább 5 percnél. Körbe fényképezte az autót, különös tekintettel a sérülésekre és körbe mérte nem túl alaposan egy rétegvastagság mérővel, melynek során megállapítást nyert, hogy az autó fényezése még minden elemen gyári.

Szerdán telefonáltam a biztosítónak és kértem, hogy adjanak visszajelzést a szerviznek, hogy mikor kezdődhet a javítás és hogy mennyit fizetnek. A kapott tájékoztatás szerint a kárszemle eredményét még nem kapták meg, így nem tudnak visszajelezni a szerviznek a javítás ügyében. 10. nap és még mindig nem történt semmi az autóval.

A 2. hét péntekén, tehát a 12. napon hívtam a biztosítót és a szervizt is. A biztosító szerint jóvá van hagyva a javítás, amit már csütörtökön reggel jeleztek is a szerviznek. Akkor én erről miért nem tudok? Gyors telefon a szerviznek és kiderül, hogy valóban jóvá hagyták a javítást, így következő hétfőn vihetem is az autót. Elhangzik még, hogy a lökhárítót avultatták, ami azt jelenti, hogy a biztosító nem fizeti a gyári lökhárító árát, csak a felét. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy két lehetőségem van:

  1. Felraknak egy utángyártott lökhárítót színre fújva és nem kell fizetnem semmit, de nem garantálják, hogy nem fog kicsit elállni itt-ott...
  2. Kifizetem a gyári lökhárító felárát, ami jelen esetben 40.000.- Forintot tesz ki. Ez csak a nyers műanyag, nincsen benne semmi extra.

Mivel egyszer szeretném eladni az autót és nem kívánok magyarázkodni a leendő vevőnek, ezért a normális gyári alkatrészt választom még ha így többe is kerül az egész. Ezen felül még ki kell fizetnem a CASCO önrészt is, ami esetemben 50.000.- Forint, de minimum 10%. A teljes végösszeg így számomra 90.000.- Forint vagy annál is több lesz egy koccanásra.

15. nap. Visszavittem az autót immáron javításra. Reggel átvették a kulcsot és a forgalmit, majd távozhattam is. Legnagyobb meglepetésemre délben csörgött a telefon, a szerviz hívott. A lökhárító levétele után kiderült, hogy összetört a klímahűtő, a légterelő lemezek, a homlokfal. Lesz egy pótlólagos szemle, hogy ezekről is lehessen fényképet csinálni, majd pedig ha a biztosító is jóváhagyja a javítást, akkor megcsinálják az autót. Ha gyári hűtőt szeretnék, akkor várhatóan ennek is ki kell fizetnem az 50%-át, mivel ezt is avultathatják. Mivel ez nem látszódik és teljesítményt sem befolyásol, az után gyártott megoldást választom.

16. nap. Újabb telefon a szerviztől. A klíma töltést nem fizeti a casco, így ezt nekem kell állni. Mivel a 600 gramm gáz helyett 100 maradt csak a rendszerben, így az sem egy pár száz forintos tétel. Ez kicsit bosszant és nem tudom mennyire jogos, ezért felveszem a kapcsolatot a biztosítóval. Nem kapok biztató választ, a Casco biztosítások általában ezt a költséget nem térítik, de megnézik az esetemet. Persze a klíma gáz ára is felment az egekbe az elmúlt hónapokban. Szentül megígérik, hogy visszakapom a héten az autót. Erre kíváncsi leszek, mert nem volt még újabb szemle... A várható költség ekkor 130 000 Forint vagy több...

Mivel az autó 9 éves, így a benne lévő alkatrészek is 9 évesek, messze nem számítanak újnak. Így tehát a biztosító is avultatja őket, ami annyit tesz, hogy nem az újkori állapot helyreállítását fizeti az újkori áron, hanem a korának megfelelő állapot helyreállítását a korának megfelelő áron. Ez azt jelenti, hogy több alkatrész esetében is csak 50%-ig fizetnek bizonyos alkatrészeket. Ez még mindig jobb, mintha az embernek saját magának kellene a teljes javítási költséget állnia.

19. nap. Visszakaptam az autót! :) Na nem ingyen! Fizettem érte közel 190 ezer Forintot, de a teljes, több mint 550 ezer Forintos javítási költséghez képest igen baráti. Ezt az összeget a Casco önrészre, az avultatott elemek rám eső részére és a biztosító által nem térített javításokra kellett kifizetnem. Megérte a Casco és az összes várakozás, mivel a helyreállítás igen jó lett. Cserélni kellett a komplett lökhárítót, homlokfalat, terelő lemezeket, klíma hűtőt és még egy halom egyéb apró alkatrészt. Van róla egy egész oldalnyi listám. Kívülről annyi látszódott, hogy elrepedt a lökhárító és kicsit benyomódott az egész.

Tudom, hogy meg lehetett volna csinálni okosba is számla nélkül, de akkor eladáskor magyarázhattam volna, hogy mi is történt és miért úgy lett megcsinálva ahogy. Így meg csak simán rendben van és ha bármikor téma lenne a dolog, akkor meg tudom tételesen mutatni, hogy mi lett cserélve. Nehezemre esett ennyit is fizetni, mert az én figyelmetlenségem miatt történt az ütközés, de sajnos ez van. Akinek van pénze majomra, legyen pénze banánra is.