Kerüld el a roncsokat - használtautó átvizsgálás helyben

Amikor autóvásárlásra adjuk a fejünket, igyekszünk a lehető legjobb döntést hozni, hiszen egy szabad szemmel is jól látható összeget költünk el és nagyon fáj, ha ezt előre nem látható százezrekkel vagy rossz esetben milliókkal kell még megtoldani a vásárlás után. Itt egy kettőstömegű csere, ott egy turbó felújítás és máris összejött egy újabb használt kisautó ára.

pexels-malte-luk-2244746.jpgAzt bárhol meg lehet állapítani befekve a kocsi alá, hogy mennyire rozsdás, nem kell hozzá feltétlenül csápos emelő. Forrás: Pexels.com

Mivel a többségünk nem autószerelő és nincsen minden nap könyékig a motorterekben, nem is igazán tudjuk, hogy egy adott autón mit kell megnézni, ha nem akarunk lyukra futni és egy szépnek kinéző romhalmazt megvásárolni. A többség aki ezt bölcsen belátja, az magával viszi az apukát, apóst, legjobb barátot, hogy adjanak tanácsot, nézzék meg együtt a prédát. Ha a támogató személy nem autószerelő, akkor igazából semmivel sem leszünk előrébb, csak annyi támogatást fogunk kapni, hogy “Jó kocsi ez, szerintem nem szabad itt hagyni!” vagy “Hát, nem tudom, a te pénzed, de így nem tűnik rossznak, a felni is szép!”

De ki fog derülni ott helyben, hogy hol rozsdásodik, és az jelent-e bármi kockázatot? Látni fogják, hogy folyik-e belőle az olaj, pedig nem szabadna? Ki fog derülni, hogy a motor amúgy eszi az olajat, netán hengerfejes vagy más problémája van? Megfelelő műszerek és tapasztalat híján biztosan nem.

Akkor mit lehet tenni? Az első megoldás, hogy az eladó segítségével elvisszük egy márkaszervizbe az autót, ahol azt átvizsgálják nekünk. Itt adott minden eszköz, műszer és szaktudás is, hogy korrekten meg tudják ítélni az autó állapotát. Ez mindkét félnek jó, mivel az eladó kezében ott lesz a dokumentáció, hogy milyen állapotban adta el az autót, a vevő pedig tudni fogja, hogy ha esetleg van is valami problémája, az milyen összegért javítható. Ha valaki egy jó autót szeretne eladni, nem is szoktak akadályt gördíteni ez elé.

Vannak viszont kivételek. 2018-ban sógoromnak kerestünk autót és megnéztünk egy szép fehér Ford Focust az 1.6-os szívó benzinesek közül. Nem egy versenyautó, de szépen ki volt pucolva, jól ment, nem látszott, hogy bármi baja lenne. Az eladót kértük, hogy saját költségen vizsgáltassuk át márkaszervizben, amit kategórikusan elutasított, mondván ő nem tölti ezzel az idejét, meg különben sincs az autón rendszám, trélerezni kellene, az meg drága. Hát így nem lett a sógoromnak Focus-a.

pexels-kevin-bidwell-1388278.jpgNe felejtsd el felbakolni, ha felemeled és ennyire be akarsz mászni a kocsi alá. Forrás: Pexels.com

Az viszont tény, hogy elvinni átvizsgáltatni az autót egy adott helyre, pláne ha messze van, viszonylag sok időt jelent, akár egy fél nap is rámehet. Éppen ezért jöttek létre olyan szolgáltatók, akik vállalják a használt autók átvizsgálását ott helyben ahol az éppen megtekinthető. Ez a megoldás - bár visszalépés lehet egy szerviz felszereltségéhez képest-, mégis nagyon sok előnnyel jár.

Mi az amit nem tudnak megnézni a helyszínen:

  • Fékhatás mérés
  • Lengéscsillapító mérés
  • Nem tudják az egész autót megemelni egyben

Ezeken felül viszont a legtöbb a felméréshez szükséges eszköz hordozható, így a műhelyt elhagyva is meg lehet állapítani egy autóról, hogy az hozzávetőlegesen milyen állapotban van.

Hogy mit tud nekünk megmondani egy átvizsgálást végző szakember?

  • Volt-e sérülve az autó, illetve az milyen mértékű lehetett
  • Karosszéria állapotára, hibáira felhívja a figyelmet
  • Milyen állapotban van a futómű, gumik
  • Hajtáslánc állapotáról képet tud alkotni
  • Elektronika működését ellenőrzi

A fenti listát a végtelenségig lehetne részletezni, de ez az 5 kategória, amit biztosan át tud vizsgálni és az állapotát jobban meg tudja ítélni mint a hozzá nem értő rokonunk, aki velünk tartott kocsit venni.

A felmérésből általában kijön, hogy az autó milyen állapotban van, a szakértő ismerteti, hogy mire kell az adott kocsi kapcsán odafigyelni, esetleg javítani. Ha valami nagyon nagy problémát felfedez, akkor javasolhatja, hogy ne vegyük meg az autót, de a döntés minden esetben a vásárlóé.

Én is ilyen segítséggel vettem egy Toyota Prius-t 2020 nyarán. Az átvizsgálást végző szakértő fél óra mérés, számítógépes ellenőrzés, autó alá mászás, szemrevételezés és próbaút után megkérte az eladót, hogy egy kicsit hagyjon magunkra. Elmondta, hogy az autó a piacon lévő modellek közül az erős közepes szintet üti meg. Nagy hibája nincsen, de a hátsó fékekre oda kell figyelni és első utam a gumishoz vezessen, mert amin éppen gurul, az biztos nem bírja már sokáig. Ezen felül cseréltessek ki minden folyadékot. Hogy megveszem-e vagy nézünk még másikat (arra a napra be volt tervezve másik autó megnézése is), az rajtam áll, és szívesen jön velem tovább.

Mivel az eladó is engedett valamelyest az árból és az autó sem volt rossz állapotban, ezért meg is egyeztünk. A gumikat, a hátsó fékeket és az összes folyadékot kicseréltettem, az autó pedig azóta is jól van.

Mivel ezek a szakemberek sokakat menthetnek meg drámai szerviz számláktól és tévesen megvásárolt roncsoktól, ezért összeszedtem pár szolgáltatót, akikkel vagy van személyes tapasztalatom vagy valamelyik barátomnak segítettek már, így bátran ajánlom őket.

https://autorevizor.hu/ - Helyszíni felmérés
https://autovizsgalat.hu/ - Helyszíni felmérés
https://totalcar.hu/totalcheck/ - Szervizben történő átvizsgálás

Ha valakinek hasonló szolgáltatása van és nem szerepel a fenti listában, akkor vegye fel velem a kapcsolatot az autotnezek@gmail.com címen.

Kövess minket a Facebook-on és a Youtube-on is.