Amikor először néztem autót vételi szándékkal

Az előző posztban megírtam, hogy hogyan jutottam el az előző autó hirdetéséig és hogyan kerestem egyáltalán autót, mik voltak az első lépések.

Figyelem, a nyugalom megzavarására alkalma sorok következnek! Csak erős idegzetűeknek!

Egy október reggel elindultam két barátommal, hogy megnézzünk egy Citroen Xsara II-t. 1.6-os 16 szelepes motorral, SX felszereltséggel, ami magában foglalta a tempomatot, a tolatóradart és az esőérzékelős ablaktörlőt is, mint extrákat. Enyingre tartottunk az M7-es autópályán és azon tanakodtunk, hogy miket kell majd megnézni az autón. Nem írok le most minden pontot egyesével, inkább majd néhány későbbi posztban kifejtem, hogy miket is érdemes átnézni egy autón kívül és belül is.

Amikor megérkeztünk a megadott címre, meg is láttuk a kertben a Xsara-t, ami külső ránézésre egészen meggyőzően feszített. Hangsúlyozom, ránézésre és csak elsőre. Kijött a tulaj odaadta a kulcsot, mi pedig bepattantunk és mindenféle koncepció nélkül elkezdtük átnézni az autót. Kivül-belül. Amit éppen gondoltunk.

img_20180419_192411.jpg

Külsőre az autó jó karban volt és bár a tulaj szerint nem volt törve, a motorháztetőn belülről bontós jelzések voltak, így gyaníthattuk volna, hogy nem mond igazat. Nem gyanítottuk... A motort beindítva hallatszódott, hogy a kipufogó nincsen valami jó állapotban, mire a tulaj (direkt nem írok gazdát, mert ennek az autónak csak használója volt, gazdája biztos nem) előásott egy új hátsó dobot is, amit adott volna az autóval együtt. A tolatóradar kettőt pittyent miután hátramenetbe kapcsoltam az autót, majd csak sípolt. Azt hittem azért mert az egyik barátom közel állt és megállapítottam nagy szakértelemmel, hogy ez így jó is. Nem volt az...

Azzal azért tisztában voltam, hogy ennek a modellnek a gyenge pontja a hátsó híd, ami 100-150 ezer kilométer után be szokott állni. Biztos van akinél ennél sokkal többet is kibír, de azok vannak kisebbségben. Ugyanezzel a problémával küzdött a Peugeot 206 és 306 is. Rá is nehezedtem az autó hátuljára és valamennyi rugózása volt, de azért keménynek tűnt. Gondoltam nem gond, majd a próbaúton kiderül. Hát nem derült ki ez sem, mert két barátom beült hátra, a tulaj meg mellém előre, így jól megterhelve az autót hátul is egészen normálisan viselkedett. Bezzeg amikor nem volt terhelve... Szinte semmi rugózása nem volt hátul. De ez sem derült ki akkor...

A próbaút során a kormány kicsit mozgott, gondoltam nem volt kicentírozva a kerék egy ideje. Igazam is lett, de a támolygás nem csak ettől volt, hanem a bal első kerékből hiányzó levegő miatt is. Ahogy felfújtuk 2.2 bar-ra, rendbe is jött nagyrészt. Nem teljesen, de így már nem aggódtam, annyira. Úgy ítéltem, hogy minden elektromos berendezés működik benne, és a beltér különösen szép állapotban volt, így barátaim unszolására is kicsit alkudva az árból meg is is állapodtam a tulajjal.

Nézzük gyorsan a listát, hogy miért kellett volna sokkal többet alkudni vagy egyenesen otthagyni az autót:

  • Teljesen beállt hátsó híd
  • Elfogyott fékek
  • Elkopott és szálszakadt gumi
  • Nem működő tolatóradar
  • Lyukas kipufogó
  • Halott akkumulátor
  • Eltitkolt törés az autó elején
  • Repedt szélvédő
  • Nem látta hozzáértő ember vagy szerelő
  • Nem néztünk az autó alá egyáltalán

Ekkor még nem igazán voltak elterjedtek az autó előélet lekérdező szolgáltatások mint a CarVertical és nem volt benne annyira a köztudatban sem, hogy ezeket érdemes megnézni. Valószínűleg az kiderült volna belőle, hogy törve volt az eleje.

Miért vettem meg mégis

  • Nagyon akartam már egy autót
  • Barátaim unszoltak, hogy jó kis kocsi ez, vegyem meg
  • Szép volt a belseje
  • Külsőre is jól nézett ki
  • Volt benne egy csomó menő extra
  • +1 Nagyon, nagyon, nagyon akartam egy autót
  • Volt pénzem a hibák kijavítására, vagyis akkor még ezt gondoltam. De autózni nem olcsó...

Végül megírtuk a szerződést és elhoztuk az autót. Az első tankoláskor az ablakok lemosásánál derült ki, hogy a szélvédő repedt, ezt addig nem vettük észre. Aztán amikor felfújtuk a kerekeket, rendbe jött az addigi kormány szitálás is, de nem teljesen.

Hogy mit csinálnék másként? Nagyjából mindent.

  1. Nem az első autót venném meg amit megnézek
  2. Ha csak kicsit is bizonytalan vagyok, akkor inkább nem venném meg az autót
  3. Kevésbé figyelném a kilométer számlálót és a belteret, többet foglalkoznék a műszaki tartalommal
  4. Megnézetném az autót valakivel aki ért az adott modellhez
  5. Ha minden hibája ellenére mégis megvenném, akkor sokkal többet alkudnék

Remélem a fenti leírás tanulságos és senki nem fogja megvenni az első autót amit megnéz. Ha pedig nem ért hozzá, akkor nézesse meg valakivel, aki igen. Elég sokat műveltem magam a témában, de még nem vagyok autószerelő. Ha autót keresel, szólj és próbálok segíteni. Ha csak annyival hozzá tudok járulni a sikeredhez, hogy kiszűrök pár szépen kinéző, de rossz műszaki állapotú autót, már nyertél.

Kövess minket a YouTube-on és a Facebookon is.