Tíz évesen is tisztességesen...

Kia cee'd SW 2009 - Használt teszt

2006-ban mint egy a semmiből tűnt elő egy olyan modell, ami azóta - töretlen sikerének köszönhetően -, az alsó-középkategória meghatározó alakja lett. Nem kis eredmény ez olyan versenytársak mellett, mint a szinte már etalonnak számító Volkswagen Golf, Ford Focus, Opel Astra, vagy Skoda Octavia. Olyan klub ez, amibe legalább olyan nehéz belépni, mint megmaradni benne. Elég egy minőségi baki és vásárlók ezrei pártolnak át egy másik modellhez.

screenshot_20190903_193007_com_huawei_himovie_overseas.jpg

A Kia cee'd bár egy dél-koreai gyártó terméke, mégis Európában tervezte egy magyar formatervező, Kovács Miklós és csapata, valamint Európában is gyártják, egészen pontosan a szlovákiai Zsolnán. Maga a cee'd néve (Community of Europe és European Design) is ebből eredeztethető.

A modell megjelenésekor, 2006-ban még a pénzügyi válság előtt olyat mutatott a Kia - Hyundai páros, amit addig senki. 7 év garanciát vállalt az autóira, ami az akkori 2-3-4 éves garanciák mellett hatalmas lépésnek számított. Jól jelezte, hogy a gyártó hisz a termékben és ezzel a hittel beoltotta leendő vásárlóit is. Ám ennek a garanciának ára is van. Nem lehet otthon a garázsban olajat cserélni, meg 1-1 elkopott futómű alkatrészt. Minden javításnak be kell kerülnie a szervizkönyvbe, különben ugrik a gyári garancia és mindent csináltathatunk önköltségesen.

screenshot_20190903_192922_com_huawei_himovie_overseas.jpg

Pedig a cee'd első generációjánál (ED modellkód) típushibából is akad egy pár, amelyek egy részére volt gyári visszahívás vagy ingyenes javítás akció is:

  • Benzines motorok (elsősorban 1.4) vezérműláncai nyúlnak, idővel cserélni kell
  • Ajtók felső éle rozsdásodik a gumikéder alatt
  • Gyári rádió forrasztásai elengednek, nem lehet kezelni a fejegységről, csak a kormányról
  • Műszerfal ragasztása felül elenged, púposodik
  • Kuplung munkahenger meghibásodik
  • Csomagtér gázteleszkóp hiba
  • Üzemanyag tank pánt gyorsan rozsdásodik, leszakadhat

A vásárlók nagyobb többsége ezen problémák ellenére is szerette az autóját és amikor cserére került a sor, újra a Kia-t választotta. Elég csak megnézni a Totalcar népítéletet, az vásárlói értékelési pontszám is elég magas, bőven hozza a kategória átlagát vagy jobb is annál.

screenshot_20190903_192940_com_huawei_himovie_overseas.jpg

Amikor autót kerestem, a kiválasztásánál szempont volt, hogy mögöttem egy hasonlóan magas 190cm-es ember kényelmesen férjen el, az első ülések mozgatása nélkül be lehessen tenni hosszában 2 biciklit vagy 2 pár sílécet és 4 emberrel a fedélzeten is lehessen vele különösebb aggodalom nélkül előzni. Ezekkel a kritériumokkal kombi vagy egyterű jöhetett csak szóba, valamint nem voltam ellene a dízel motornak sem. Az előző autómban megszoktam és megszerettem a tempomatot, ebből sem akartam lejjebb adni. A keret 1.6-1.7 millió volt, plusz átírás és első szerviz. Hosszas keresgélés és számos típus kipróbálása után (Focus kombi, Mazda 6 kombi, Renault Megane kombi) 2 típus maradt fent a rostán. Kia cee'd 1.6 CRDi SW, még a facelift előtti 2006-2010-es évjáratok vagy a Citroen C4 Grand Picasso 1.6HDi (2008-2011-es évjáratok). Mindkettőből volt egészen tűrhető állapotú példány 1.4-1.5 millió környékén, aztán egy kereskedésben egymás mellé volt kiállítva a kettő. A párommal mindkettőbe beülve el is dőlt, hogy melyik lesz. A Citroen egész egyszerűen már túl nagy volt. Még nekem is, pedig én a nagy autókat szeretem, de egy ekkora karosszériát mozgatni minden nap főként egy emberrel, szinte feleslegesnek tűnt.

img_20190822_143129.jpg

Az általam megvásárolt cee'd végül egy fekete 2009-es kombi (SW) kivitel lett, amit egy francia cég lízingelt pár évig az autoDNA adatai szerint, majd egy német kereskedésen keresztül hozták be Magyarországra még 2014-ben. Azóta rója nálunk az utakat.

1.4 millió forintért persze nem szabad új autót várni, ez sem volt az. A karosszérián pár ajtórányitás, a bal első sárvédőn egy fél tenyérnyi horpadás, valamint a tetőn két kisebb horpadás jelezte, hogy nem egy idős francia házaspár hétvégi templomba járós autója áll előttünk. Az utastér rendben volt, csak a kormány kopásából és a csomagtartóban található tetemes mennyiségű karcolásból, lehetett rá következtetni hogy valaha nagyobb dolgokat szállítottak a kocsiban. Aztán később kiderült, hogy a karcokat más okozta, de ne ugorjunk még ennyire előre. A turbo már hallatta a hangját, de a meghirdetett árért még ez is bele fért, legalább tudni lehetett, hogy előbb-utóbb ezzel foglalkozni kell majd. A futómű hibátlan állapotban volt, a motor is szépen húzott és minden funkció működött. Körbemérve az autót látszott, hogy sehol sem volt még fényezve és a nyúlványokon sem látszódtak sérülés jelei. Egy próbakör után a kereskedővel egymás tenyerébe csaptunk.

Az együtt töltött 30 ezer kilométer nem múlt el eseménytelenül. A beltér továbbra is kifogástalan, nem csörög vagy zörög semmi, de a kormány tapintása olyannyira tapadós volt, hogy inkább újra bőröztettem. Nem nagy áldozat, mindösszesen 20 ezer Forint, de sokkal jobb érzés így minden nap beülni a kocsiba. Teljesen szét lett szedve a beltér, hogy alaposan kitakarítsam és láss csodát, meglett a rengeteg párhuzamos karcolás oka is. A pótkeréknél minden tele volt kutyaszőrrel. Valószínűleg az egyik korábbi tulajdonos négylábú barátja tehet a csomagtér karcairól.

img_20180905_130726.jpg

Műszakilag sem estek ki nagy csontvázak a szekrényből. Természetesen jött az ilyenkor szokásos nagy szerviz, folyadékok és szűrők cseréje, illetve kapott új féktárcsákat és betéteket, a csomagtartóhoz pedig egy pár új teleszkópot. Aztán kb 10ezer km alatt meguntam a turbo hangját és a felújítás mellett döntöttem. Sajnos már nem volt jó állapotban a ház, de még meg lehetett javítani, így már nem fordulnak utána az utcán az emberek. Idővel ez a modell is beleszürkült az utcaképbe.

A forma nem olyan különleges vagy tartós, hogy 10 év után is elismerően beszéljenek róla az emberek, de még most is, a garancia lejárta után is az egyik legmegbízhatóbbnak tartott típus. Az 5 ajtós és a kombi karosszéria nem a sportos megjelenésükről vagy a különleges belterükről lettek híresek. Rendes iparosmunkák ezek, mindenféle fölösleges sallang vagy cicoma nélkül. Olyan autók, amikben bárki megtalál minden funkciót, kapcsolót, elsőre. Nem gyűjti a zongoralakk a port, kellően puhák, de jól tisztíthatóak az ajtókárpitok. Az ajtóknak van egy kellemes tompa puffanása, és jól elszigetelik a bent ülőket a kinti zajoktól. Az ablakok a B oszloptól hátrafelé sötétítettek, így a fekete karosszéria alatt sem melegszik olyan gyorsan a levegő az utastérben és a klíma is jól tudja hűteni az egész belteret. A 3 ajtós Pro cee'd egy más kategória, az emelkedő övvonal és a széles far kölcsönöz egyfajta sportos hatást, amely még véletlenül sem jelentkezik a másik két variánsnál.

Ahogy az autó megindul, van benne egyfajta tank szerű élmény. Köszönhetően a magas üléspozíciónak, a széles kocsiszekrénynek, nincsen olyan érzésünk, hogy alárendelt szereplői lennénk a forgalomnak. Az 1.6-os és 2.0 literes motorok könnyedén mozgatják ezt a viszonylag nagy testet és autópálya tempónál sem fogy el az erő, bátran be lehet sorolni a belső sávba és együtt haladni a forgalommal a megengedett sebesség határán vagy azon túl is, ha a szituáció indokolja.

Az egyetlen bosszantó dolog, a hátsó futómű. Szerintem nincsen ember aki ezt igazán meg tudja szeretni. Könnyen elpattog az útról, de minden úthibát úgy éreznek a hátsó utasok, mintha a feneküket ütötték volna oda közvetlenül. Nem a magyar utakra lett tervezve, az biztos.

Összességében elmondható, hogy ha megkapja ez a modell is a kellő törődést, akkor sokáig szolgálja probléma nélkül a tulajdonosát. Az egyik magyar autó értékesítő és szerviz hálózat munkafelvevője szerint cee'd-et nagyon ritkán vontatnak be a műhelybe. Ha probléma is jelentkezik a típussal, az általában nem motorikus jellegű, még saját lábán be tud gurulni az autó.

Hogy megérte-e megvenni az autót, azon el sem kell gondolkoznom. Egyértelműen igen! Meg sem tudom számolni hányszor indultunk vele hosszabb bicikli túrára, síelésre sok emberrel, sok csomaggal. Mindig probléma nélkül elvitt mindenhova. Egyszer nem tudtam megállni a csúszós úton és nekimentem egy másik autónak, ekkor megsérült a lökhárító, a klíma hűtő, a műanyag terelők és a homlokfal. Ezek mindegyike márkaszervizben, gyári technológiával lett cserélve, azóta is minden kiválóan működik. Javaslom bárkinek, aki szeretne 4 emberrel kényelmesen utazni viszonylag alacsony költséggel és nem zavarja, ha nem tolja a csillagot vagy a veséket. Ez az autó pontosan azt teszi amire tervezték. Megy rendületlenül, nagyobb hiba nélkül.

Kövess minket a Facebook-on és a Youtube-on is.