Használt autó eladása - próbaút és szerződés

Az előző bejegyzésben írtam meg, hogy mit kell tennünk, hogy megtaláljanak a potenciális használt autó vásárlók. Ezt követően jön szeretett autónk bemutatása az érdeklődőknek és előbb vagy utóbb a kritikus lépés, a szerződés megkötése.

Az érdeklődők

Ha megadtuk a telefonszámunkat és nem a reális ár duplájáért hirdetjük az autónkat, akkor hamarosan számíthatunk néhány telefonhívásra és SMS üzenetre. Ezeket legelőször kereskedésektől fogjuk kapni, akik felajánlják, hogy megveszik az autónkat reális piaci áron. Hogy kinek mi a reális és mit tekint piaci árnak, az sokkal szubjektívebb, mint azt elsőre gondolnánk. A kereskedők az autók vásárlásából és eladásából élnek, tehát hasznot kell realizálniuk 1-1 példányon. Ezt csak úgy tudják megtenni, ha olcsóbban vesznek, mint amennyiért eladnak. Ne lepődjünk meg tehát, ha egy az általunk elképzelt árnál alacsonyabb ajánlatot adnak. Ha cél a gyors eladás, akkor lehet, hogy ez a megfelelő megoldás. Viszont a kereskedők is szeretnék megnézni, hogy mit vesznek, viszont nyilvánvalóan nem tudják egyszerre mutogatni is a meglévő autóikat is és újabbakat is venni, így nekünk kell majd elvinni hozzájuk a kocsit, hogy átnézzék és ajánlatot tegyenek.

pexels-photo-789822.jpeg

Az érdeklődők következő kategóriája lesz, aki már telefonon mindent tudni akar az autóról, szentül meg is ígéri, hogy eljön megnézni, megbeszéljük az időpontot is, majd soha nem jelenik meg. Sajnos ilyenből meglehetősen sok lesz, de ne csüggedjünk. Legyen az autónk bármilyen állapotban, olyanok is lesznek, akik rögtön az alkuval kezdik, még a telefonban, mert vagy ez a stílusuk, vagy egyszerűen csak szűkebb a pénzügyi keret, mint amennyiért hirdetjük az autót. Személyes véleményem, hogy alkudni akkor kell, ha már megnéztünk egy autót, mert akkor van mire. Előtte felesleges képek vagy pár kérdés / válasz alapján elkezdeni lenyomni az árat, ez csak az eladóban kelt rossz érzéseket és ha történik személyes megtekintés, sokkal rosszabb szájízzel fog indulni.

Ha az érdeklődő nem kérdez sokat az autóról, akkor érdemes elmondani nekünk telefonban néhány fontos tudnivalót. Például, hogy

  • Milyen állapotban van az autó.
  • Meddig van rajta műszaki vizsga.
  • Milyen ismert hibái vannak.
  • Milyen javítások lettek rajta elvégezve.

Ezzel pozitív benyomást is keltünk az érdeklődőben, mivel azt érzi, hogy korrekt módon tájékoztatjuk, így sokkal szívesebben fog eljönni megnézni a kiszemelt autót.

A próbaút

Ha valaki eljön megnézni az autónkat, akkor érdemes úgy bemutatni, hogy ki tudjuk emelni az előnyeit, de ne titkoljuk el a hibáit se. Hagyjunk elég időt a bemutatásra, ne siettessük a vevőt és olyan időpontra időzítsük a megtekintést, amikor jók a fényviszonyok vagy ha erre nincsen mód, akkor egy jól megvilágított garázs is megfelelő helyszín lehet végső esetben.

img_3496bfree.jpg

Ha megérkezett a vevő, akkor kísérjük az autóhoz, ismételjük el az alapvető dolgokat, amiket telefonban is jobb esetben elmondtunk. Nyissuk ki az autót, hagyjuk, hogy a vevő nézegesse és kérdezzen. Ha nem kérdez, akkor érdemes azokról a dolgokról nekünk beszélni, amiket éppen néz. Azt se felejtsük el megemlíteni, hogy mit mikor cseréltünk ki, ha ilyenre sor került, hiszen azzal neki már kis eséllyel lesz újra problémája. A motort ha lehet, hagyjuk hidegen, így a napi első indítást is tudjuk szemléltetni, viszont utána ne terheljük egyből az autót.

Ha mindent szemrevételeztünk, induljon a próbakör. Az elmúlt időszakban két olyan vevő is jött autót nézni, akik friss jogosítványosok voltak. Természetes, hogy ők is valamiféle benyomást akartak szerezni az autókról, de megkértem őket, hogy inkább a jóval tapasztaltabb kísérőik vezessék a kocsikat. Olyan esetet is el tudok képzelni, hogy mint eladó nem engedjük át a vezetést, de ez bizalmatlanságot kelthet a vevőben, jobban járunk ha keresünk egy elhagyatottabb helyet és ott engedjük kipróbálni az autót. Ilyen lehet egy nagyobb parkoló vagy egy  csendesebb utca kevés kereszteződéssel.

Főleg drágább autóknál vagy ha nem ért a vevő a gépekhez, kérheti, hogy egy műhelyben is nézzék meg az autót. Ennek a költsége minden esetben a vásárlót terheli és ezt neki is illik intéznie. Ragaszkodjunk hozzá, hogy a vizsgálatra márkaszervizben kerüljön sor, mivel itt megvannak az ellenőrzéshez szükséges eszközök és szoftverek, valamint hivatalos dokumentumot állítanak ki a vizsgálat eredményéről, amit egy példányban az eladóként is kérjünk meg. Ha az aktuális vevő jelölt eláll a vásárlástól, akkor a későbbiekben már be tudjuk mutatni a megtekintések során, hogy mikor és milyen eredménnyel történt meg az autónk ellenőrzése.

pexels-photo-327540.jpeg

A szerződés

Ha a vásárlónak elnyerte a tetszését az autó, akkor jöhet a szerződés megkötése. Talán ez az egész autóvásárlás legfontosabb része. Ha itt elmulasztunk valamit leírni, az később megbosszulhatja magát. Van önátírós szerződés is, de ha ilyen éppen nincsen kéznél, akkor letölthetünk egyet az internetről is. A lényeg, hogy a szerződés tartalmazza

  • Az eladó adatait,
  • A vevő adatait,
  • A gépjármű adatait különös tekintettel az egyedi azonosítókra,
  • Az adásvétel pontos helyét és idejét,
  • Az eladás megtörténtének bejelentésére vonatkozó kötelezettséget mindkét fél részére,
  • Az autó vételárát és a fizetés módját,
  • Az autó megtekintésének tényét az állapotának megismerését.

Az utolsó pontra vonatkozóan külön kiemelném, hogy ha úgy adunk el autót, hogy annak szemmel láthatóan vagy füllel hallhatóan műszaki vagy esztétikai hibája van, akkor erre hívjuk fel a vevő figyelmét, illetve írjuk bele a szerződésbe is. Amennyiben ezt elmulasztjuk megtenni, akkor a vevő később kérheti akár az autó visszavásárlását is, mivel elhallgattunk előle a vásárolt gépjárművel kapcsolatos fontos tudnivalókat. Minden ismert problémát írjunk bele a szerződésbe, ezzel a további reklamációknak is elejét vehetjük. Itt elsősorban a fontosabb műszaki hibákat értem, mint a rozsdásodás, a futómű vagy a motor hibája. Ha rendellenes hangokat hallunk, azt is érdemes beírni. Vélhetően nem vagyunk autószerelők, így nem kell tudnunk, hogy mi okozza a fura hangokat, viszont ezzel a kockázattal a vevőnek is számolnia kell.

pexels-photo-1251183.jpeg

A szerződést két tanúnak is hitelesítenie kell, ezért lehetőség szerint vigyünk magunkkal valakit a szerződés aláírására, aki egy későbbi vitás helyzet kialakulása esetén is tudja igazolni mind az elhangzottakat, mind a szerződés aláírásának körülményeit.

Utolsó simítások

Amikor mindenben megállapodtunk és megírtuk a szerződést, akkor nincsen más dolgunk, mint átadni az autó forgalmi engedélyét törzskönyvét és kulcsait, valamint átvenni a kialkudott összeget. Fontos, hogy az autót csak a teljes vételár kifizetését követően adjuk át.

Ne felejtsük el, hogy az adásvételt az önkormányzatnál is be kell jelenteni. Az eladónak erre 8 napja, a vevőnek 15 napja van. A szerződés 4 példányban készül, ebből 2-2-t kap a vevő és az eladó is. Mindketten 1-1 példányt kell, hogy leadjanak a hivatalban, egy pedig a sajátjuk marad.

Hogy milyen vitás helyzetek merülhetnek fel egy autó eladása után és arra milyen megoldások vannak, arról Kroneraff István (Becsületesnepper) és Dr. Méhes Dávid Dániel ügyvéd beszélnek az alábbi videóban a Totalcar mesterkurzus keretében.

Kövess minket a YouTube-on és a Facebookon is.