Törött volt az autó vagy sem? Számít?

Meg lehet venni egy korábban törött, de javított autót?

A használt autó vásárlás pont olyan a legtöbb ember számára mint Alíznak csodaország. Izgalmas és egyben néha rémisztő. Sosem lehet tudni hol bukkanunk egy izgalmas autóra vagy mikor jön velünk szembe pár eladó, aki szerint az ezer éves rom aminek nincsen alja és kétszer landolt már a tetején, maga a megtestesült milliókat érő csoda.

Hihetünk a szemünknek vagy az eladó szavának? Sajnos az általános tapasztalat azt mutatja, hogy sokszor nem. Még a tapasztalt autószerelők, karosszériások és fényezők sem veszik észre szabad szemmel a javításokat, csak a műszerek mérnek annyira pontosan, hogy képesek legyenek kimutatni ami az emberi érzékszervek számára már láthatatlan, az eladók pedig igyekeznek a problémákat tudatosan elfedni vagy csak nem megemlíteni. Tisztelet a kivételnek.

pexels-photo-1230677.jpeg

Mint minden használati tárgy esetében, a szerkezeti épség az egyik legfontosabb szempont biztonsági és esztétikai szempontból egyaránt. Ha baj van egy eszköz felépítésével, könnyen használhatatlanná válhat. Fokozottan igaz ez az autókra, mivel nagyon nagy erőhatásoknak vannak kitéve és minden természeti elem azon dolgozik, hogy a mérnökök által precízen megtervezett szerkezetet feleméssze. Ehhez még hozzá jönnek az ajtó rányitások, figyelmetlen parkolásokból származó apróbb horpadások és a nagyobb ütközések komolyabb szerkezeti sérülései.

Ebből is kitűnik, hogy egy évi több mint 10 ezer kilométert futott használt autótól azt várni, hogy sérülésmentes legyen, teljesen irreális dolog. A kisebb karcok vagy horpadások javítását is célszerű mielőbb elvégezni, hogy ne legyen lehetősége megindulni a rozsdásodásnak a fém felületeken, de ezek komoly műszaki problémát nem jelentenek. A nagyobb ütközések, amik nem csak a külső lemezeket érték el, hanem az autó vázát is érintették, már jelenthetnek gondot. Ha nem megfelelő módon történt a javítás, akkor a karosszéria nem lesz olyan merev mint korábban. Ez talán a mindennapok során nem is érezhető viszont egy esetleges újabb ütközésnél akár súlyos következményekkel járhat a bent ülőkre nézve.

Érdemes tehát ellenőrizni a karosszéria állapotát egy erre szolgáló rétegvastagságmérő segítségével. Erre én a Trotec BB20 típusú eszközt használom.

A csomagban található a készüléken kívül egy adatkábel, amivel a mért adatokat számítógépre vihetjük. Ezen felül két kalibráló lemez a nulla kalibrációhoz, valamint pár fólia, amelyek referenciaként szolgálnak a további kalibrációhoz.

Az a tapasztalatom, hogy a gyári kalibrálás nem teljesen pontos, így érdemes az első bekapcsolás után ezt elvégezni. A z eljárás nem bonyolult, az alábbi videóban részletesen bemutatom, hogy miként történik a kalibrálás.

Ha mindezt már megtettük, akkor nincsen más hátra, mint elmenni autót nézni és körbe mérni azt az autót, amit kinéztünk.

Ehhez, és az autó többi észének ellenőrzéséhez nyújt segítséget az állapot felmérő lapunk. Töltsd le és használd amikor autót nézel.

Összességében nem probléma, ha egy autón néhány elem fényezve volt vagy apró karcolások vannak rajta. Ha viszont az oszlopokon, a tetőn, a motortérben a nyúlványokon vagy a csomagtartó kárpitja alatt fényezésre vagy javításra utaló jeleket lehet felfedezni, akkor mindenképpen érdemes egy tüzetesebb vizsgálatnak alávetni az autót, melynek során meg lehet állapítani, hogy a javítás mennyire sikerült jól és az autó biztonságosan használható-e a jövőben.

Kövess minket a YouTube-on és a Facebookon is.