Miért nem megy egyenesen az autó?

Beülsz az autóba, indítasz, megteszed az első métereket és érzed, hogy valami nincsen rendben. Nem megy egyenesen. Tartanod kell a kormányt, különben előbb vagy utóbb bemegy az árokba. Nem remeg a kezedben a kormány, nincsen fura hang, semmi rendellenes kopogás... Fülelsz, gurulsz kinyomott kuplunggal, aztán gázt adsz. Ugyanaz a hiba. Fékezel egy nagyot és nem esel le az útról, de határozottan jobbra tart. De vajon mitől? Lelki szemeid előtt megjelenik egy fél havi fizetésed elégetése. Pedig csak nem megy egyenesen, de ez akkor sem maradhat így.

automobile-automotive-car-244553.jpg

Futómű elállítódása

Sajnos Magyarország nem a tükörsima aszfaltjairól híres, ami nem tesz jót az autók futóművének sem. Elég egy nagyobb kátyúba (útfolytonossági hibába) belehajtani és máris deformálódik a felni, sérül csapágy, szakad a gumi. És ezek még csak a látható, hallható sérülések. Egy nagyobb ütés hatására ha csak 1-2 millimétert is, de görbülhetnek a futómű alkatrészi, így megváltozik a kerekek iránya is és már el is tér az autód az egyenestől. Egy megbízható futóműves visszaállítja neked a kerekeket megfelelő irányba, és nem kell többet izomból tartanod a kormányt mikor egyenesen mész. Jót teszel vele a gumiknak is, kevésbé fognak kopni.

Alacsony keréknyomás

auto-black-black-and-white-21694.jpgElső olvasatra furcsa lehet, de akkor is romolhat az autó iránytartása, ha alacsony a nyomás az egyik kerékben. Ha a probléma a jobb oldalon van, akkor jobbra fog elhúzni, ha pedig a bal oldalon lapos valamelyik kerék, akkor balra. Az ideális guminyomás nem csak az iránytartás, de a fékezés szempontjából is fontos. A túl lapos vagy túl keményre fújt gumi nem fekszik fel teljes felületével az úton és a fékút is megnőhet. Általában a vezető oldali ajtónál található matricán jelölik a guminyomást, erre kell beállítani mind a 4 kerék nyomását.

Öreg, szálszakadt gumi

A guminak, mint minden anyagnak, a környezeti behatások miatt, megváltoznak a fizikai tulajdonságai. Merevebb lesz, veszít a tapadásából és sokszor deformálódhat is. Ezek a változások okozzák a rosszabb úttartást és az elhúzást egyik vagy másik irányba. Ha szálszakadt gumival van dolgunk, nagyobb valószínűséggel egy adott sebességtől kezdődően rázni fogja a kezünkben a kormányt.

Befogó fékek

Ha valamelyik fék befog, azt az autó több módon is jelzi. Ha kicsit lomhának tűnik, megemelkedik a fogyasztás, vagy felforrósodik egy fék, mind azt jelzi, hogy akkor is kialakul a fékhatás, amikor nem lép a sofőr a pedálra. Ha ez nem minden keréken jelentkezik egyszerre, hanem csak egy keréken, akkor el is húzhat abba az irányba az autó, amelyik oldalon fékez az autó. Rögtön szervizhez kell fordulni, mert a megemelkedett fogyasztás a legkisebb probléma, az ilyen autó a forgalom többi résztvevőjére is veszélyes. 

Hibás futómű alkatrészek

Mint az autó legtöbb eleme, a futóműben található alkatrészek is a folyamatos mozgás, hőterhelések, víz, stb. hatására gyengülnek, kopnak, szélsőséges esetben el is törnek. A gumi szilentek elszakadnak és már nem látják el a feladatukat és a futómű alkatrészei a tervezettnél jobban elmozdulnak egymáshoz képest, "kopogni" kezdenek és romlik az úttartás.

alloy-automotive-center-cap-35834.jpg

Még sorolhatnánk a lehetséges hibákat napestig. Ha te is azt tapasztalod, hogy nem megy egyenesen az autód, akkor mielőbb keress fel egy szakszervizt.

Kövess minket a Facebook-on és a Youtube-on is.