Autós ülésfűtés - utazni télen, komfortosan
Ahogy véget ér a nyár, háttérbe szorul az egyik legtöbbet használt extra, a klíma és átveszi a helyét a fűtés és minden olyan kényelmi berendezés, ami próbál minket meleget tartani. Két évtizede még csak a felső kategóriás autókba szereltek olyan extrákat mint a szélvédő fűtés, az ablaktörlő lapátok fűtése, kormány fűtés vagy éppen az ülésfűtés. Aztán ahogy az az autóiparban lenni szokott, ezek a berendezések is ahogy egyre olcsóbbá váltak, leszivárogtak az alacsonyabb kategóriákba is. Ma már az alapfelszereltség részeként kaphatunk alsó-közepes autókba is ülésfűtést, ami a hideg napokon igazi áldás.
Amikor beülünk az autóba, a kabátot levesszük, hiszen a kocsi be fog melegedni és a túl sok réteg ruhában megsülnénk, kiszálláskor viszont fáznánk. De kabát nélkül az utazás első néhány perce igazi fagyoskodás, mert a motor lassan melegszik fel és az utasteret sem tudja a fűtési rendszer egyből felmelegíteni. (Kivéve ha van állófűtés az autóban, de az majd egy másik írás témája lesz.) Ilyenkor jön jól az ülésfűtés, ami pár másodperc alatt már elkezd fűteni és ha nem is tud pillanatok alatt felmelegíteni, sokat javít a komforton és nem is fogunk megfázni a hideg autóban.
Ha nincsen gyárilag ülésfűtés az autóban, akkor is számos lehetőség van a pótlására. Az egyik ilyen az üléslapra helyezhető ülésfűtés, amit nem kell beépíteni, csak rátenni az ülésre és bedugni az aljzatot a szivargyújtóba. Pár másodperc és már melegít is az ember fenekét. Bármilyen kocsiba be lehet rakni, nem igényel szakértelmet és másik autóba is egyszerűen átrakható. Hátránya, hogy két szivargyújtó aljzat kell, ha mindkét első ülésre szeretnénk tenni 1-1 fűtést, valamint ahogy fészkelődünk, elcsúszhat az ülésen. A kábelek a levegőben lógnak és a telefon töltőnek már nem is marad hely, hacsak nem veszünk egy szivargyújtós elosztót. Végső esetben nem csak az autóban használható ez a melegítő, hanem bármilyen támlás széken, csak egy szivargyújtós átalakító kell hozzá, hogy bárhol használhassuk ahol van egy szabad konnektor.
Igaz, hogy drágábban, de vannak fixen beszerelhető ülésfűtések is. Ezt autóvillamossági műhelyben kell beszereltetni, mivel a 2 vagy 4 fűtőlapot az ülés kárpit alá kell beragasztani, az elektronikát és a kapcsolót pedig fixen be kell építeni az autóba. Nagy előnye, hogy akár az összes ülésre beszerelhető, nem fogja elfoglalni a szivargyújtó aljzatokat és nem is csúszik el a helyéről. Így viszont a beszerelés jelent nagyobb költséget, de sokkal komfortosabb is ez a megoldás.
Az ülésfűtés beszerelése során az üléskárpit alá kerülnek a fűtőlapok. Kiviteltől függően 1 vagy 2 lap lesz az ülőlapra helyezve és szintén 1-2 lap a háttámlára, innen egy kábel vezet a kapcsolóig, ami lehet az ülés oldalára tenni vagy a középkonzolra egy szabad helyre. Ezek sokszor nem hasonlítanak a gyári kapcsolókra és furán hathatnak. Egy nem túl szembetűnő, de könnyen elérhető pontot érdemes választani.
Mindkét kiegészítő esetében a fűtés erőssége több fokozatban állítható. Nem kell attól tartanunk, hogy netán megéget vagy kárt tesz az ülésben. Alaposan tesztelt termékek, de azért érdemes megbízható helyről vásárolni, ahol garanciában cserélik is a készüléket, ha netán elromlana.
Akármelyiket is választjuk, biztosan kényelmesebben fogunk utazni a téli időben és egyiket sem kell állandóan bekapcsolva tartani. Ha már meleg az utastér, akkor az ülésfűtés akár ki is kapcsolható.