Ki tekerte vissza a kilométerórát??? Senki!

2019. január 1-től ingyenesen lehet lekérdezni a Magyarországon forgalomba helyezett autók főbb paramétereit valamint utolsó nyilvántartott kilométeróra állását, elősegítve ezzel a használtautó piaci csalások visszaszorítását és az adásvétel szereplőinek megfelelő tájékoztatását.

Már egy ideje elérhető volt a szolgáltatás, de fizetős formában. Ez év elejétől már ingyenes bárki lekérdezheti a saját vagy a megvásárolni kívánt autó adatait, rendszám alapján. Gondoltam teszek egy próbát a saját kocsimmal is, ami egy 2009-es Kia Ceed SW 1.6 CRDi. Érdekelt ugyanis, hogy mit tartanak nyilván az autóról és mit tudhatok meg a lekérdezés eredményéről.

2018. június 2-án vettem az autót egy székesfehérvári kereskedésben és annak rendje, módja szerint előre lekérdeztem az autó adatait még a fizetős konstrukcióban. 190 995 kilométer volt a nyilvántartásban abban az időpontban amikor a kereskedő az autót beszámította egy másik autó vásárlásakor, ez szerepelt is a kapott információk között. A megtekintéskor 192 600 kilométert mutatott az óra. Rá is kérdeztem erre, majd a kereskedő azt mondta, hogy jelenleg az volt az egyetlen rendszámos autója, így munkába járásra is ezt használta. Hihető magyarázat! Az autó állapota is ezt a futásteljesítményt tükrözte. Néhány apróbb horpadás és karc itt-ott, illetve egy sípoló turbo tudatta, hogy nem egy autószalonból fogok autót venni, de az ár is tükrözte a kocsi hibáit, így egymás tenyerébe csaptunk. (Azóta minden hibát kijavítottam! ;) )

2018. október 20-án átlépte az autó a 200 000 kilométert is. Igyekszem ezeket a pillanatokat megörökíteni, egyrészt mert jól néz ki, másrészt mert az eladáskor jól fog jönni, hogy dokumentáltam, mi történt az autóval és mikor.

img_20181020_073336.jpgA kép valóban az én autóm óraállását mutatja 2018.10.20-án

2019 január 4-én reggel gondoltam egy nagyot és ellátogattam a gépjármű adatok lekérdező oldalára, hogy megnézzem mit tudnak a Kia-ról. Az eredmény némiképp meglepett mind pozitív, mind negatív értelemben. Az első lekérdezés nem sikerült, azt írta a portál, hogy a szolgáltatás jelenleg nem elérhető. Ezt követően kaptam az ügyfélkapun keresztül egy határozatot, hogy a szolgáltatást igénybe vehetem. Úja megpróbáltam hát a lekérdezést és láss csodát, MŰKÖDÖTT! Öröm, Boldogság! Letöltve a PDF, nézzük mit tartalmaz!

Elsőként olvashatjuk az autó alap adatait, mintha a forgalmi engedélyt néznénk azzal a különbséggel, hogy nem tartalmaz sem alvázszámot, sem motorszámot, csak motorkódot. Illetve nem tartalmazza az aktuális tulajdonos adatait sem.

Ami viszont határozottan pozitív, hogy elérhetők a műszaki vizsgákon készült képek is, így látható, hogy mikor milyen állapotban volt a gépjármű. Az én esetemben ez sajnos kimerült egy elölről, egy hátulról és a kilométeróráról készült képben, de mindenképpen egy ígéretes kezdet! Valószínűleg nem lenne nagy erőfeszítés az esetlegesen feltárt hibákról sem képet készíteni, de erre még biztosan várni kell egy keveset.

A jelentés alján találhatóak a futásteljesítmény adatai. Mivel a kocsi Franciaországból származik, így a grafikon és alatta a listás felsorolás 153 360 km-nél indul, majd egy normális futásteljesítményt mutat egészen a tulajdonomba kerülés pillanatáig, majd itt jön a probléma. Valaki a rendszerbe a szerződésen is szereplő 192 810 km helyett 19 280 km-t vitt be. Így most úgy tűnik, mintha az autó tolatott volna 168 000 km-t! Óratekerés történt? NEM!!! Én hibáztam? NEM!!! Viszont ha el akarom adni az autót és valaki lekéri ugyanezt a reportot, akkor minimum gyanakodni fog a szavahihetőségemben és megkérdőjelezi az autó futásteljesítményét, akár még meg is bélyegezhet mint csalót.

Elhatároztam tehát, hogy jelentkezem az illetékes hatóságoknál és igyekszem javíttatni a problémát. A posztot folyamatosan frissítem, ahogy halad előre az ügy, mivel ez másnak is tanulságos lehet. Ennek ellenére még mindig úgy gondolom, hogy a rendszer jó és nagyon is értékes, az emberi adatbevitelből származó hibák pedig mindig is voltak és lesznek.

Kövess minket a YouTube-on és a Facebookon is.