Autóval megyünk síelni!

Avagy hogyan készítsük fel autónkat az extrém hidegre és a biztonságos téli közlekedésre

Már novemberben beköszöntöttek a mínuszok, ami egyet jelentett azzal, hogy itt az ideje felkészíteni az autót a télre. Mivel minden második héten Bécsbe kell járnom munka miatt, illetve megyünk síelni is a kocsival, nem volna szerencsés, ha egy kopott gumi, elfagyott ablakmosó vagy lemerült akkumulátor miatt bajunk esne vagy nem tudnánk elindulni a tervezett célunk felé. Sorra vettem hát a teendőket és felkészítettem az autót téli üzemre, valamint a havas környezetre.

Az a kisebbik baj, ha nem tudsz elindulni, sokkal kellemetlenebb, ha nem tudsz megállni!

Már októberben elkezdi harsogni minden tévé és rádió, hogy le kell cserélni a kerekeket, mert 7 fok alatt drasztikusan romlik a tapadás nyári gumival. A 7 fok önmagában nem egy bűvös határ, de ettől most tekintsünk el. Az igaz, hogy hidegebb időben a téli gumik keveréke jobb tapadást biztosít. 4 tenyérnyi felületen tapad mindössze az autó, így érdemes erre nagy gondot fordítani. Ha már kopott vagy repedezett az abroncs, akkor cserélni kell. Az egyes tengelyeken mindig azonos mintázatú és típusú gumiknak kell lenniük, így ha cserélünk, akkor legalább párban tegyük.

automobile-automotive-car-933779.jpg

Ugyanilyen fontos mind télen mind nyáron a guminyomás. Az autóba általában a vezető oldali ajtóban egy matricára vagy plakettre van felírva, hogy az egyes abroncsokban mekkora nyomásnak kell lennie. Legalább a tankolások alkalmával ellenőrizzük az értékeket vagy kérjük meg a benzinkutast, hogy tegye meg nekünk amíg megtankolja az autót.

Próbáljuk ki az autó fékjeit is. Álljunk meg egy lejtős utcában, húzzuk be a kéziféket és győződjünk meg róla, hogy nem gurulunk el. Teszteljük le a féket száraz aszfalton is. Gyorsuljunk fel legalább 40-50 kilométer / óra sebességre, nézzünk a tükörbe és ha nem jön mögöttünk senki, akkor nyomjuk tövig a féket. Ha elkezd remegni a pedál a lábunk alatt, az azt jelenti, hogy működik az ABS, nem kell tőle megijedni. Ha fékezéskor elhúz az autó az egyik irányba, fura hangot hallunk vagy nem fékez kellő módon a kocsi, forduljunk azonnal szerelőhöz.

auto-automobile-car-845405.jpg

Ha síelni indulunk, legyen nálunk az abroncsra illeszkedő hólánc is. Ez sok országban kötelező téli tartozék és nagyobb havazás esetén bizonyos szakaszokra nem is engednek fel a hólánc felhelyezése nélkül. A hólánc felszerelését érdemes otthon begyakorolni, mert elsőre nem teljesen triviális a felhelyezés annak aki még nem csinált ilyet, valamint érdemes betenni egy kesztyűt is a kocsiba, hogy kevésbé legyünk koszosak és ne is fagyjanak el az ujjaink, mire a művelet végére érünk.

A folyadékok megfagyhatnak!

A motornak folyamatos hűtés kell, amit a hűtőfolyadék keringetése és hűtése biztosít. Hidegebb időben viszont ez a folyadék is megdermedhet vagy rosszabb esetben meg is fagyhat, így ellenőrizni kell a folyadék fagypontját. Ezt egy egyszerű műszerrel meg lehet tenni, ami szinte minden benzinkúton van. Kérjük meg a kutast, hogy vegyen egy csepp folyadékot a kiegyenlítő tartályból és ellenőrizze a fagypontot. Ha az eredmény -30 fok vagy kevesebb, akkor nincsen okunk az aggodalomra. Ha az érték magasabb, 0 és -20 fok között van, akkor látogassuk meg a szerelőt és cseréljük ki a hűtőfolyadékot megfelelő fagyálló - desztillált víz keverékre.

A hideg beálltával többet használjuk az ablakmosót is, de ha benne hagyjuk a nyári ablakmosó folyadékot, akkor könnyen befagyhat. Ez szinte mindenkivel megtörténik életében legalább egyszer. Ilyenkor álljunk be egy fűtött garázsba vagy ha ilyen nincs, akkor egy pláza parkolójába pár órára, hogy felolvadjon a rendszer. Utána menjünk ki az utcára és fújjuk ki menet közben az összes ablakmosót a tartályból és töltsük fel téli folyadékkal. Általában -25 fokig biztosítják a fagyállóságát ezeknek a folyadékoknak. Egyszer volt szerencsém ennél hidegebb időhöz, de akkor sem ez okozott problémát, így nem kell aggódnunk, hogy befagynak a csövek vagy a tartály.

Az autók olajcsere periódusa változó. Mások a gyári előírások, de az üzemeltetés módja (városi használat, rendszeres autópályázás, stb.) is befolyásolja, hogy milyen gyakran kell olajat cserélni. Általános szabály volt régen, hogy évente vagy 10000 km megtétele után le kell cserélni a motorolajat és a szűrőt. Nem történik semmi akkor sem, ha egy kicsit tovább használjuk az olajat, viszont azzal tisztában kell lenni, hogy ez a folyadék is veszít a kenési képességéből és fokozott kopást eredményezhet a késői olajcsere. A hideg indítások jobban megviselik a motort, így érdemes az évenkénti olajcserét a téli időszak előtt, október - november környékén elvégezni, ezzel is gondoskodva a lehető legoptimálisabb üzemeltetési feltételekről. A motorolaj nem fog megfagyni, de a hőmérséklet csökkenésével sűrűsödik, így nem tanácsos hideg időben indítás után azonnal elindulni az autóval. Kell pár másodperc, amíg az olaj eléri a motor minden pontját és kialakul a megfelelő kenés az alkatrészeknél.

Látni és látszani

Függetlenül attól, hogy a téli hónapokban rövidebbek a nappalok és hosszabbak az éjszakák, ügyelnünk kell arra, hogy rossz látási viszonyok mellett is látszódjunk a forgalomban valamint mi is lássuk a többi közlekedőt. Akár egy tankolás vagy reggeli elindulás alkalmával ellenőrizni kell, hogy működnek-e a lámpák és ha nem, akkor haladéktalanul gondoskodni kell az izzók cseréjéről vagy ha elektromos hiba áll fenn, annak javításáról. Nem csak látszódnunk, de jól látnunk is kell a többi közlekedőt, ezért fontos a fényszórók magasságának pontos beállítása is, valamint a már bemattult fényszórók tisztítása, polírozása is. Ezeket a munkákat erre szakosodott műhelyben végeztessük el, ahol gondoskodnak a későbbi UV védelemről is.

car-light-snow-weather-730901.jpeg

Bármennyire is csábító, ne használjunk indokolatlanul se fényszórót, se ködlámpát. Mások elvakítása legalább annyira balesetveszélyes, mint ha mi nem világítunk rendesen és ezért nem látunk.

A havas - vizes időben többet használjuk az ablaktörlőt is. Az autó használati utasítása tartalmazza, hogy milyen hosszú lapátokat kell feltenni az egyes karokra. Egy benzinkútnál vagy az interneten autós felszereléseket forgalmazó áruházakban percek alatt beszerezhetünk egy új garnitúrát. Arra viszont figyeljünk, hogy a felfogatási megoldás típusonként különbözhet. Vagy olyan lapátot kell venni, amihez van többféle adapter, vagy az adott típushoz illeszkedő lapát beszerzése javasolt. Nem kell ragaszkodni a gyári márkáshoz, vehetünk bármilyen lapátot, az fontos, hogy a hossza megfelelő legyen.

Fel kell készülni a havazásra is, így legyen nálunk kefe és jégkaparó, amivel letisztíthatjuk az autót. Fontos, hogy nem elég csak az ablakokat letakarítani, mert a menet közben leeső hódarabok balesetveszélyt okozhatnak a forgalomban, ezért mindig a teljes autót le kell tisztítani a tetejétől az aljáig.

Indulás!

Ha már mindent megtettünk azért, hogy biztonságosan autózzunk télen, induljunk a hegyek felé. Ezt viszont csak jó akkumulátorral tegyük meg, mert a hideg idő csökkenti valamelyest az akkumulátor teljesítményét, így egy régi akkumulátor lehet, hogy nem fogja tudni hidegben indítani az autót. Ellenőrizzük az akkumulátor kapacitását és a generátor töltőfeszültségét. Ha szükséges, akkor cseréljük ki az akkumulátort is. A biztonság kedvéért vigyünk mindig magunkkal egy indító kábelt, közismertebb nevén bika kábelt, hogy ha nem tudjuk beindítani az autónkat, akkor egy másik autóról legalább meg tudjuk tenni.

pexels-photo-376361.jpeg

A diesel motorral szerelt autókba a téli időszakban ha extrém hideg van, érdemes kifejezetten erre a célra készített, a hidegben történő indítást segítő speciális üzemanyagot tankolni, amelyek nem dermednek meg még -20 fok közelében sem és könnyebben indítható marad az autó.

Ha mindezeket megtettük, akkor már bátran nekiindulhatunk síelni, kicsi az esélye, hogy nagyobb problémával nézzünk szembe, persze az ördög nem alszik.

Kövess minket a YouTube-on és a Facebookon is.