A klímát "csak" fel kell tölteni!

Kb. tavaly ilyenkor vettem egy újabb autót és a kereskedéseket járva egy dolog vált számomra biztossá. Az autók klímáját mindig "csak" fel kell tölteni, de amúgy semmi baja. Legalábbis ezt állították azok a kereskedők, akik szerették volna eladni az autóikat működésképtelen klímával. 

De ha csak fel kell tölteni, akkor miért nincsen feltöltve, kérdezhetné bárki. Válaszból több is van és most feltételezzük a jobbik esetet. Tényleg csak fel kell tölteni, de a kereskedőnek nem volt még erre ideje, kedve vagy egyszerűen csak nem érdekelte, mert a bűvös mondat után ("Ezt csak fel kell tölteni!") úgyis lesz aki megveszi. A másik válasz már sokkal kevésbé szimpatikus. Ugyanis lehet, hogy a klíma nem működik tökéletesen és a feltöltés sem oldja meg a problémát. Az így árult autókat érdemes elkerülni, mert nagyon sok a hibalehetőség és ezek egy része zsebbe nyúlós is.

automobile-automotive-car-1135379.jpg

Tavasszal vettem egy 2003-as évjáratú Citroen C3-t, aminek már a vásárlásakor tudtam, hogy nem működik a klímája, de ezzel együtt is elég olcsó volt, gondoltam majd megcsináltatom ezt is. Az első átnézés során ki is derült, hogy nincsen gáz a rendszerben, ezért el sem indul a kompresszor. Fel is töltöttük szépen a rendszert és csodás sarkvidéki fuvallat árasztotta el az utasteret. Újabb pipa! - gondoltam, de úgy 2 héttel később egy melegebb napon az irodából hazafelé menet megnyomtam a klíma bekapcsoló gombját és elszomorodtam. Olyan hangot adott, mint egy rossz hűtő. Sziszegés berregés, de csak nem fúj hideget. Nem is gyilkoltam tovább, irány a szerelő.

Már az első alkalommal is sejthető volt, hogy a gáz nem ok nélkül távozott a rendszerből, így jelző festékkel is fel lett töltve a rendszer. Alapos szemrevételezés után a klímahűtő alsó bekötési pontjánál látszott szivárgás. Ez ki lett javítva és nyomáspróbázás után teljesen tömítettnek tűnt a rendszer. Újabb töltés, járatás és minden hibátlanul működött. Újabb 3 hétig. Már már egykedvű nyugalommal konstatáltam az újabb az ismerős sziszegést meghallva, hogy ez a szar még mindig nem jó. Na de már átnéztük! Megcsináltuk! Hol a hiba?

air-conditioning-auto-racing-car-6130.jpg

A feltárásra megkértem egy kifejezetten klímákkal foglalkozó műhelyt, hogy nézzék át az autót és próbálják feltárni a problémát. Ott is hagytam a kocsit, elég időt és teret hagyva arra, hogy az általam rejtettnek hitt hibát megtalálják. 20 perc múlva már csörgött is a telefon. De a hírnek nem örültem. A klímakompresszor nyomja ki a hűtőközeget, nem is kis mértékben. De akkor ezt a múltkor miért nem láttuk? Mindegy is, végre megvan a hiba. A szervíz korrekt módon 150 ezer Forintos javítási ajánlatát, ami tartalmazta a kompresszor cseréjét egy új darabra, valamint a töltést és a munkadíjat, köszönettel elutasítottam és kifizettem a bevizsgálás 5000 Forintos költségét.

Gyors telefonok és már meg is volt a bontott kompresszor összesen 15 ezer Forintért. Tudom, hogy erre nincsen garancia és azt is, hogy bármikor elromolhat, viszont egy 16 éves használt autóba, amit 300 ezer Forintért vettem, nem fogok 150 ezer Forintért kompresszort cserélni. Persze kell venni új tömítéseket és fel is kell tölteni újra a rendszert, de bízom benne, hogy most már rendben lesz az autó.

Tanulság: Ne vegyen senki olyan autót, amiben nem működik valami. És ne higgyük el, hogy "Ezt csak fel kell tölteni, Főnök!"

Szerencsés autókeresést mindenkinek!

Kövess minket a Facebook-on és a Youtube-on is.