10 dolog, amire figyelj az autódnál!

Amiket gyakran meg kellene nézned, de sosem teszed

Minden nap autóval indulsz reggel, de a karbantartást a párod intézi? Vagy céges kocsid van és csak elviszik, amikor sor kerül a következő esedékes karbantartásra? Ha így van, akkor is figyelned kell pár dologra, hogy ne maradj az út szélén és még sokáig róhasd a kilométereket szeretett autóddal. Az itt felsorolt 10 pont mindegyikét le tudod ellenőrizni magad is otthon, vagy egy benzinkútnál.

1. Hűtőfolyadék

Az autó motorja működés közben melegszik, de mivel az alkatrészek nem viselnek el túl magas hőmérsékletet, ezeket hűteni kell. A legtöbb autó hűtőfolyadékot keringet, ami a földgolyónak ezen a felén fagyálló és desztillált víz keverékét jelenti. Az egészet egy tartályba kell betölteni a motortérben, ezt hívják tágulási tartálynak. Leggyakrabban a motortér valamelyik sarkában találjuk meg, egy átlátszó gömbölyű vagy négyszögletes zárt edény formájában. Van rajta egy maximum és egy minimum jelzés. Legalább havonta egyszer érdemes megnézni, hogy a folyadék szintje ezen két jelzés közé esik vagy sem. Ha a minimum szint alatt van a jelzés, akkor fel kell tölteni desztillált vízzel és meglátogatni a szervizt, hogy kiderítsék mitől csökkent a folyadék szintje. Mivel ez egy zárt rendszer, csak nagyon minimális párolgással kell számolni.

Az sem mindegy, hogy mi a fagypontja az autóban keringő hűtőfolyadéknak. Az igazán kemény hidegek egyre inkább elkerülnek, de mínusz 20 fok még könnyen lehet. A tél közeledtével érdemes egy benzinkúton megkérni a kútkezelőt, hogy egy erre szolgáló eszköz segítségével ellenőrizze a fagypontot. Ha ez -15-20 fok feletti, akkor érdemes lecseréltetni a fagyállót.

2. Motorolaj

A motorban fém alkatrészek súrlódnak fém alkatrészekkel, ami kenés nélkül nagyon gyorsan jelentős kopást eredményez. Ha viszont a fém alkatrészek közé olajat vezetünk, akkor ez a kopás lecsökken és kilométerek százezrei kellenek, hogy normális igénybevétel mellett jelentős kopások alakuljanak ki. A motorolaj a használat, folyamatos melegedés, hűlés miatt egy idő után veszít a kenési képességéből és le kell cserélni. Az olaj szintje sem mehet egy előre megadott mennyiség alá, különben nem tudja átjárni az egész motort. Ennek ellenőrzésére a nívópálca szolgál, ami általában a motortér első felén található, hogy könnyen kivehető legyen. A végén egy sárga vagy fekete műanyag karika van, amelynél fogva kihúzható a fém pálca. A végét egy puha, nem szöszölős ronggyal le kell törölni, majd vissza kell dugni a helyére pár másodpercre. Újra ki kell venni a pálcát úgy, hogy az alsó végét még ne töröljük meg. Itt két rovátkát látunk, amelyek közül az alsót el kell, hogy fedje az olaj, a felsőt pedig nem. Ekkor megfelelő az olajszint. Ha az alsó rovátkát nem lepi el az olaj vagy a második kivétel után egyáltalán nem látunk olajat a pálcán, azonnal szervizhez kell fordulni.

pexels-photo-1266019.jpeg

A motoroknak van egy bizonyos mértékű olajfogyasztása, így az olaj fogyása normális jelenség lehet. Ha már túl sok olaj fogyott a motorból és nem lett után töltve, akkor kigyulladhat a motorolaj nyomás visszajelző lámpa a műszerfalon. Ekkor azonnal meg kell állni és nem szabad addig tovább haladni, amíg a motorba nem került megfelelő mennyiségű és minőségű olaj.

3. Gumiabroncsok nyomása

pexels-photo.jpgLegalább 2 hetente vagy havonta érdemes ellenőrizni a gumikban lévő nyomást is. Ezen a 4 felületen van csak kapcsolata az autónak az úttal, így ha nem megfelelő a tapadás, sokkal könnyebben kerülhetünk veszélyes helyzetbe. Már 0,5 bar nyomásvesztés is megváltoztathatja az autó viselkedését száraz aszfalton is. Megnő a fékút és a kanyarban is veszít az autó a stabilitásából. A túl keményre fújt utcai gumi sem megfelelő, mivel a gumi közepén fekszik fel az útra, jelentősen lecsökkentve a talajjal érintkező felület méretét. Ez szintén hosszabb fékutat és rendellenes kopást eredményez.

A megfelelő nyomás értékek a legtöbb autónál a vezető oldali ajtót kinyitva az oszlopon egy matricán olvashatóak. Családi nyaralás vagy nehezebb tárgyak szállításakor érdemes valamivel magasabb guminyomást beállítani, ahogy azt a gyártó is feltünteti a plaketten.

4. Gumiabroncs profilmélység és sérülései

A gumiabroncs profilmélysége, vagyis a vájatok mélysége a futófelületen - függően attól, hogy milyen kivitelről beszélünk, - 6-10mm körül alakulnak egy új abroncsnál. A gumi a használattal arányosan kopik és amikor eléri a 2-3mm-es mélységet, le kell cserélni, mert nedves időben nem tudja az úton lévő vizet elvezetni és fokozottan ki lesz téve a megcsúszás veszélyének. A futófelületen vannak a vájatokban kis kopás jelző részek. Ha a kopás mértéke ezt eléri, akkor a gumit cserélni kell.

Havonta egyszer érdemes körbe járni az autót és szemügyre venni a gumi oldalfalát is. Ha szakadás, dudor vagy repedések láthatóak rajta, fel kell keresni a legközelebbi gumist, mert a sérülések előbb utóbb defekthez vezethetnek, amit jobb elkerülni. Fontos, hogy ha cserére kerül a sor, akkor ezeket csak párban szabad tengelyenként cserélni.

5. Izzók

Ahogyan azt a jogosítvány megszerzésekor megtanultuk, a lámpák működését a napi első elindulás előtt ellenőrizni kell. Ezt szerintem a legtöbben nem teszik meg. Ha máskor nem, legalább havonta egyszer érdemes valakit megkérni, hogy nézze végig a lámpáinkat miközben kapcsolgatjuk és ha ki van égve egy izzó, akkor ki kell cserélni. Az újabb autók már jelzik is, ha valamelyik izzóval gond van, így ha az ellenőrzés el is marad, akkor is tudni fogjuk, hogy valami nincsen rendben.

pexels-photo-1428408.jpeg

Az index lámpák hibája esetén gyorsuló kattogást lehet hallani, így ez egy egészen biztos jelzése annak, hogy valamelyik izzó kiégett.

6. Ablakmosó folyadék

Főleg a téli, koszos, latyakos időben fontos, hogy az évszaknak megfelelő fagyálló ablakmosó legyen betöltve az autóba. A nyári folyadék télen belefagy a tartályba és a csövekbe, amit szerencsétlen esetben szét is nyomhat. Vigyük az autót ilyenkor meleg helyre, olvasszuk ki járó motornál a csöveket és a tartályt, nyomjuk ki a benne maradt folyadékot és töltsük fel megfelelő szélvédő mosó koncentrátummal.

A kifogyó szélvédő mosóra már az autó is figyelmeztethet alacsony szint esetén, de ettől még lehet tovább folytatni az utat.

7. Pótkerék

Nagyon kellemetlen, ha defektet kapunk és van az autóban pótkerék, de az is lapos. Legalább néhány havonta egyszer érdemes ezt is ellenőrizni. Ha az autó aljára van szerelve, akkor gumi ápoló szerrel is át lehet törölni, mert ugyanúgy ki van téve az időjárásnak mint azok az abroncsok amiken gördül az autó.

8. Műszaki vizsga érvényessége

Bár triviálisnak tűnik, hogy időben elvisszük az autót műszaki vizsgára, sajnos mégsem az. Ha van ügyfélkapu regisztrációja az üzembentartónak, akkor még email értesítést is kap róla, hogy esedékes lesz a szemle, mégis gyakran elmarad. Be kell írni a naptárba a határidő előtt 30 nappal, hogy az esetleges felkészítésre is maradjon még legalább egy kis idő. Ha elkap a rendőr lejárt műszakival, az jelenleg 10.000.- Forintba kerül. A műszaki vizsga érvényességi idejét a forgalmi engedély hátoldalán találhatod!

9. Rendszeres karbantartás ideje

Az autót legalább 10 ezer kilométerenként vagy évente egyszer olajcserére kell vinni. (A gyári előírás 20-30 ezer is szokott lenni, de ennek betartását senkinek sem javaslom) Ha már úgyis meglátogatjuk a szerelőt, akkor érdemes cseréltetni a levegőszűrőt és pollenszűrőt is, valamint kérni egy alapos átvizsgálást is a hibátlannak tűnő autón is. Sok olyan rejtett hibája lehet egy kocsinak, ami használat közben nem érződik, de ha időben van kezelve a probléma, sokkal olcsóbb a javítás, mintha megvárjuk míg megáll az autó vagy éppen hogy nem áll meg amikor kellene. Ilyen hiba lehet a rozsdás kipufogó, életének végéhez közelítő fékbetét, szakadt féltengely gumiharang vagy az olajat eresztő lengéscsillapító és még folytathatnám a sort.

pexels-photo-279949.jpeg

10. Fékfolyadék

Ha gond van a fékfolyadékkal vagy a fék valamelyik alkatrészével, azt igen érzékletesen tudatja az autó. Beesik a fékpedál és csak heves pumpálásra keményedik fel újra, már ha egyáltalán... Ezt elkerülendő érdemes a fékfolyadékot legalább 2 évente kicserélni, mert a környezeti párát fel tudja venni a folyadék, ami megváltoztatja a viselkedését. Persze ennek a folyadéknak a szintje is legyen a minimum és maximum jelzés között! Ezt a motortérben a vezető oldalon egy kicsi átlátszó tartály oldalán tudjuk megnézni. Ha alacsony a folyadék szinte, azt az autó a műszerfalon keresztül is tudatja velünk. A kézifék piktogramja kezd el világítani.

+1 Ablaktörlő lapát

Látni és látszani! Ha nem jó az ablaktörlő lapát, akkor csökken a látás és nagyobb a baleset veszély is. Legalább évente egyszer érdemes lapátot cserélni, de ha elkezd csíkozni, akkor akár gyakrabban is. Egy rossz lapáttal kész kínszenvedés az esőben vezetés, pedig ennek nem kell így lennie.

Ha a hétvégi takarításon és autómosáson kívül a fentiekre is figyelsz, azt meghálálja az autó is és gondtalan kilométerekkel jutalmaz.

Kövess minket a YouTube-on és a Facebookon is.