Megbízható használt autó 500.000 Forintból (5. rész) - Nyílik, csukódik és zenél

Amikor egyáltalán elkezdtem gondolkozni a használt autó felújítós projekten, egy dolog biztos volt. Ha belevágok, akkor már nincsen visszaút. Végig kell csinálni tisztességgel. Más lehetőség nincs. Persze ha nagyon mellényúltam akkor még meg lehet tőle szabadulni, de akkor meg mi értelme az egésznek. Tudom, hogy sok hibával nézek szembe, de hát pont ezt akarom. Vagy nem?

A gondolatokat tettek követték. Megvettem egy Citroen C3-ast és elkezdtem felújítani.

A megbízható használt autó 500.000 Forintból sorozat cikkei:

2019.02.21. - Autót veszünk olcsón és felújítjuk
2019.03.05. - Roncsok véges sora
2019.03.19. - Megvettük!
2019.03.30. - Cuki pici bogyó, hibákkal
2019.04.05. - Nyílik, csukódik és zenél
2019.04.30. - Legyen biztonságos
2019.05.02. - A költségek

Mint mindenki aki autót vesz, én is először elkezdtem felmérni, hogy milyen hibái vannak. Erről az előző posztban olvashatsz. A problémák listája véges, de néha nagyon-nagyon hosszúnak tűnik. Viszont valahol el kell kezdeni. Ami a legjobban zavart, az az ajtó határolók hibája volt.

Nyílik, csukódik!

Az első ajtók mindig kivágódtak, semmit nem tartott az ajtóhatároló. A hátsók csak erőltetve, hangos csikorgás és nyekergés kíséretében voltak hajlandóak megmozdulni. Ez így nem maradhat, mert már az autóba történő bejutás elveszi a kedvemet a vezetéstől. Megoldás kellett, de gyorsan. Az első ajtók esetében gyorsan meglett a diagnózis. Új ajtóhatároló kell mindkét oldalra.

Nem vagyunk autószerelők. A cikksorozatban leírtak azt mutatják be, hogy laikus, irodában dolgozó emberek minimális műszaki érzékkel hogyan tudnak egy már lelakott autót olyan szintre hozni, hogy azzal a tulajdonosa büszkén és nyugodtan autózhasson minden nap.

Az itt leírtak nem útmutatások és nem javasoljuk, hogy bárki utánunk csinálja ezt az egészet. Az autó keresés és a szerelések nem minden mozzanatát dokumentáljuk, így fontos lépések kimaradhatnak a folyamatból.

A beszerzés nem is volt különösebben nehéz. Két gyors keresés a Citroen C2-C3 Facebook csoportokban és már meg is tudtam, hogy Dunakeszin a francia autókkal és alkatrészekkel foglalkozó La-Fer-Car Kft.-nél érdemes kérdezősködni. Egy telefon, és már úton is volt a két új ajtóhatároló. Át lehetett volna venni személyesen is, de csak munkaidőben és csak Dunakeszin, ami nekem éppen megoldhatatlan volt. Sebaj, kihozta a futár 2 nap alatt.

img_20190223_165849.jpg

A csere nem tűnik bonyolultnak.

  1. Le kell szedni az ajtó burkolatát
  2. Ki kell szedni a hangszórót
  3. Ki kell csavarozni az ajtó határolót és a hangszóró helyén kivenni
  4. Vissza kell tenni az új ajtóhatárolót és fixen rögzíteni
  5. Be kell kötni a hangszórót és rögzíteni
  6. Fel kell helyezni az ajtóburkolatot és rögzíteni

Ez elméletben elég egyszerűen hangzik és nem is túl bonyolult, 1-2 apróságtól eltekintve.

Az első ajtók burkolatát 3 csavar tartja, de ebből csak egy látható. Ez az ajtó hátsó élénél van a burkolat oldalán. A másik kettő pedig a kapaszkodóban van, amihez a fogantyú szétpattintásával lehet hozzáférni. Ha eltávolítottuk mindhármat, az ajtó aljánál feszítve elengednek a patentok és le lehet venni a kárpitot.

img_20190223_163733_1.jpg

Nem csak kikopott, de szét is tört

Ekkor szembesültem az igazi nehézséggel. A hangszórók nem csavarral, hanem szegecsekkel vannak rögzítve. Ezeket ki kell fúrni (ez a kifinomult megoldás) vagy a szegecsek fejét egy fogóval le kell törni, a hangszórót ki kell venni és a szegecs maradványát egyszerűen ki kell húzni a lukakból. Ez utóbbi elég barbár húzás, de igazából működhet. A hangszóró kábelét csak le kell húzni és már be is lehet nyúlni az ajtóba. Ha a szigetelés még egyben van, akkor a ragasztásnál el kell választani a fémtől ahol a hangszóró felfekszik az ajtóra. Ha itt kezdünk bontani, akkor a visszaszerelt hangszóró szépen a helyén fogja tartani a szigetelést.

Az ajtóhatárolót egy csavar tartja az oszlopon és kettő az ajtóban. Ezeket kell kioldani és az ajtó határolót az ajtóból kivenni. A helyére be kell tenni az új ajtóhatárolót és be kell kicsit zsírozni, különben a pára és az eső elkezdi megenni a fémet és hamarosan ezek is nyikorogni fognak.

img_20190223_163744.jpg

Új ajtóhatároló beszerelve

Ha mindennel megvagyunk, csak vissza kell szerelni a hangszórót, rögzíteni szegecsekkel és visszatenni a kárpitot. A hangszórót érdemes kipróbálni mielőtt vissza lesznek fixen helyezve, mert ha lemarad a csatlakozó vagy nem szól rendesen, akkor kezdhetjük újra a szegecsek kifúrását. Az ajtó borítását először felül kell a helyére illeszteni, majd lefelé haladva minden patentra egy picit rá kell ütni és már rögzül is. Nekem szerencsére nem tört el egy sem.

A hátsó ajtóknál működtek az ajtóhatárolók, de nehezen jártak. Kaptak egy kis WD40-et, kicsit megjárattam őket és olyanok lettek mint az új. Nem is kellett komolyabban hozzányúlni. Most már minden ki- és beszállás olyan mint egy új autónál, hangtalan és gondtalan!

Zenél!

Sajnos a rádió vétel is elég gyenge volt, de ennek az okát tudtam is. Letört az antenna és persze a menet is beletört a foglalatba, csak hogy könnyű legyen megoldani. Mivel az antenna talp gumi szigetelése el volt öregedve és töredezett volt, úgy döntöttem, hogy veszek egyet bontottan. A Facebook csoportba feldobva a témát jöttek is az ajánlatok. Végül attól vettem meg, aki először küldött normális képet és árat. Futárral ez is 2 nap alatt jött meg.

img_20190310_154314.jpg

A csere itt sem bonyolult.

  1. Le kell szedni a csomagtér ajtó kédergumit
  2. Ki kell szedni a hátsó kapaszkodókat az ajtó felett
  3. El kell távolítani a biztonsági öv felső forgó részét
  4. Le kell szedni a két hátsó oldalsó műanyag borítást az ülések ledöntése után
  5. Ki kell bújtatni a tetőkárpitot az ajtók kédergumijai alól
  6. A tetőkárpit két rögzítő patentját ki kell szedni a csomagtér ajtónál 

Így már el lehet kicsit hajtani a tetőkárpitot és hozzá is lehet férni az antennához. Mindössze két csatlakozót kell szétkapcsolni és a talp csavarját leszedni. Már el is válik az antenna talp a tetőtől. Az új antenna foglalat felhelyezése előtt a felületet meg kell tisztítani és érdemes egy kis sziloplasztot tenni a tető és a talp közé ezzel is meggátolva a víz bejutását. 

img_20190310_154322.jpg

Az antenna talp aljáról eltűnt a gumi szigetelés

A beltér elemeit fordított sorrendben kell visszaszerelni. Különösebb problémával én nem szembesültem. Itt is igaz az, ami az ajtó esetében is. A rádiót még az előtt kell kipróbálni, hogy mindent visszaépítenénk. Nekem a patentok eltörtek a tetőkárpitnál, ezekből még rendelnem kell újat, de így is mindent vissza lehet tenni a helyére.

img_20190310_150529.jpg

A tetőt meg kell tisztítani a szennyeződésektől és le kell szigetelni

Még mindig bőven vannak hibái az autónak, ahogy az alábbi lista is mutatja, de kettőt már sikerült megoldani.

  • Antenna letört, nem jó a rádió vétel
  • Az ajtó határolók elöl eltörtek, hátul szorulnak
  • Bal első lámpa magasság állító motor nem működik, folyamatosan zúg
  • Jobb első lámpa párásodik
  • CD lejátszóban van egy lemez, amit nem lehet kiszedni
  • A műszerfal világítás nem jó a klíma konzol mögött és a bal első ablakemelő kapcsolója alatt sem
  • A gumik széle csipkés
  • Az autó jobbra húz
  • A fék üt. Az első tárcsákat cserélni kell, de a rögzítő csavarok közül az egyik le van törve a másik feje el van nyírva
  • A szelepfedél alól szökik az olaj
  • Daráló hangja van a kinyomó csapágynak
  • Nagyon fent fog a kuplung
  • Nem működik a klíma
  • A hátsó lengéscsillapítókat cserélni kell, a jobb oldali szivárog
  • Karcos a szélvédő
  • Hiányzik a tető díszléc mindkét oldalon
  • Nem működik a tolatólámpa

Folytatom a munkát és tovább javítgatom az autót, amíg teljesen rendbe nem jön. Tökéletes nem lesz, hiszen nem új autó, de ha megbízható, akkor már elértem amit szerettem volna.

Kövess a Facebook-on és a Youtube-on is.