"Milyen motorolajat töltsek az autómba?"
Szenvedélyesen rajongok az autókért, a gépekért, a benzin szagért. Így van ez már gyerekkorom óta, amikor is közöltem a családdal, hogy én márpedig autószerelő leszek. A dolgok másként alakultak és nem autószerelésből élek, de az autók szeretete megmaradt a mai napig. Blogot írok autós témákról, tagja vagyok több internetes közösségnek és néha napján segítek ismerősöknek vagy ismerősök ismerőseinek autókat venni vagy éppen eladni.
Vannak akik egyszerűen csak rendszeretőek és szeretik maguk körül rendben tudni a dolgokat és nem restek időt tölteni azzal, hogy tájékozódjanak. Ezek a jó emberek alkotják az autós fórumok és Facebook csoportok igen nagy részét. Tapasztalatot cserélnek, segítenek egymásnak, hogy a birtokolt és szeretett autójuk minél tovább megmaradjon jó állapotban.
Akik belépnek egy ilyen csoportba, rendszerint két kérdést tesznek fel előbb vagy utóbb.
- Mik az adott modell típushibái? Mire kell különösen odafigyelni?
- Milyen olajat kell tölteni az adott motorba?
Az első kérdést már annyiszor feltették és megválaszolták, hogy sok közösség külön dokumentumba foglalta ezeket és csak le kell tölteni, el kell olvasni. Vagy ha ez még nem történt volna meg, akkor a fórum keresőjét használva könnyen megtalálhatóak a korábbi válaszok.
A második kérdés már egy fokkal izgalmasabb. Milyen olaj is kell az autóba? Lezárhatnánk annyival, hogy a gyári specifikációjú, de azért találkoztam már más válaszokkal is.
Csak a megfelelő olajat
Ahogyan a TV-nek vagy a mikrohullámú sütőnek, úgy az autónak is van felhasználói kézikönyve. Nem is vékony és van benne sok hasznos információ. (Ezt a legtöbb autó tulajdonos sosem veszi a kezébe, tisztelet a kivételnek.) Többek között az is le van írva benne, hogy milyen olaj kell az autóba. Ez általában valahol a könyv végén a karbantartási útmutatós vagy a műszaki specifikációs fejezetben bújik meg. Olyan kifejezéseket kell keresni, mint 5W-30, 10W40 és hasonlók. Egy adott motorhoz többfajta olaj is fel lehet tüntetve, függően az üzemeltetési körülményektől. Nem mindegy, hogy az év nagyobb részében egy északi országban akár tartós mínuszokban hajtjuk a kocsit vagy az egyenlítő környékén 50 fokos hőmérséklet mellett.
Az alábbi táblázat egy első generációs Kia Cee'd (ED) Felhasználói kézikönyvéből származik.
Mint minden anyagnak, az olajnak is változnak a jellemzői a hőmérséklet függvényében, így a kenési képességei sem egyformák. A fenti példában is jól látható, hogy alacsonyabb hőmérsékletű üzemeltetésre alacsonyabb viszkozitású olaj javasolt, míg magasabb hőmérsékleten magasabb viszkozitású. A W jel bal oldalán az úgynevezett téli viszkozitást találhatjuk, a jobb oldalon pedig a nyárit, ami a 150 Celsius fokon mért folyékonyságot jelöli.
Az olajnak nem csak ez az egy tulajdonsága van, más minőségi jellemzőkkel is bír, amit már nagyon sok helyen kifejtettek, de talán az alábbi leírás a leginkább érthető és teljes körű. (Kattints)
Ezek a minőségi jellemzők is benne vannak az autó könyvében, ezt is figyelni kell, amikor olajat vásárolunk. Az alábbi kép szintén a Kia Cee'd előírt kenőanyag minőségeit mutatja.
Ezen túlmenően szintén gyakori kérdés, hogy milyen gyakran kell olajat cserélni. Ez megint csak üzemeltetés függő. Aki rendszeresen csak városban használja az autót, alacsony fordulaton, sok az elindítás, leállítás, ott a motor fokozott kopásnak van kitéve, sokkal többször hűl le és melegszik fel az olaj, gyorsabb az elhasználódása. Ilyen felhasználás mellett érdemes maximum 10 ezer kilométerenként cserélni az olajat. Aki rendszeresen autópályán utazik, azok kitolhatják ezt a határt, de nem lehet több, mint amit az autó kézikönyvében írnak. A kihagyott vagy elhalasztott olajcsere a garancia elvesztését is jelentheti.
Futásteljesítménytől függetlenül érdemes évente olajat cserélni, hogy a motor optimális körülmények között üzemelhessen.
Ha nem tudod, hogy milyen olajat vegyél az autódhoz, akkor javaslom a Castrol motorolaj keresőjét, ami segít megtalálni a megfelelő specifikációjú olajat.