Készen állunk az elektromos autózásra?

A Tesla 2020-ban több mint félmillió autót gyártott le, ami 17 évvel a cég megalapítása után egy nagyon szép szám. Ha visszagondolok 2003-ra, nem rémlik egyetlen gyorstöltő sem az utcákról, voltak viszont telefonfülkék. Nem voltak halkan guruló autók, de megvesztünk a Honda Accord selymesen, de határozottan kapcsolható manuális váltójáért. Az egész valahogy kevésbé volt digitális, bár a mobiltelefon már ott volt a zsebünkben és bármikor elérhetők voltunk.

pexels-mike-110844.jpgHa gyorsan akarjuk tölteni az autónkat, ahhoz megfelelő elektromos hálózat is kell. (Forrás: Pexels.com)

Az elektromos autózás vagy valamiféle alternatív üzemanyag használata nem Elon Musk fejéből pattant ki. Sokan és sokféle módon megénekelték, hogy a kőolaj fogyóban, a bolygó melegszik a sok elégetett széntől és olajtól és amúgy is előbb utóbb akkora lesz az ózonlyuk, hogy 1 perc alatt fogunk leégni, ha éppen ropogósra nem sülünk azonnal. Kellett hát egy megoldás, amivel kevesebb benzint égetünk vagy egyenesen semennyit, emellett pedig ugyanúgy újra tudjuk tölteni mint az üzemanyag tankot most a kutaknál.

Előálltak a gyártók mindennel. 3 litert fogyasztó motor, üzemanyagcellás hajtásláncok, hibrid megoldások és elektromos autók. Ezek közül az azonnal használható megoldások azok, amelyek az alacsony fogyasztás ígéretével kecsegtetnek. Nem kell teljesen új infrastruktúrát építeni és a bébifókák is örülni fognak, hogy kevésbé olvad a jég. Kézenfekvő megoldás, de az alapvető problémát nem oldja meg. Ami még egyszer, mi is? Olvadó jégsapka, leégő pingvinek és kipufogógázban fuldokló városok, a folyamatosan fogyó kőolajról nem is beszélve.

Ha a fenti problémákat elemezzük, akkor gyorsan arra a következtetésre jutunk, hogy olyan autó kell, ami nem pöfékel ki semmilyen káros anyagot. Pingvinek, jégsapkák, kőolaj fogyasztás és városi szmog is kipipálva. Legalábbis úgy tűnik. Aminek pedig nincsen kipufogója, az az elektromos autó. Tehát ha lecserélünk minden autót elektromosra, akkor a probléma meg is van oldva, nem? Hát a nagy büdös lócitromot! Bár tény, hogy az elektromos autózás a fenti problémákat részben kezeli, de mindet biztosan nem oldja meg, viszont generál pár újabbat. Lássuk mik ezek.

pexels-julia-volk-6057833.jpgAz elektromos autózás lehetőséget ad, hogy ilyen tisztának őrizzük meg a városokat. (Forrás: Pexels.com)

Ha az elektromos autó nem is fog szennyezni ott ahol használjuk, akkor is valahol meg kell termelni azt az energiát, ami a feltöltéséhez kell. Ebben Norvégia például elég jól áll, mert az energia felhasználásuk igen nagy részét tudják megújuló forrásból fedezni, ezáltal az áram amit bele tankolnak az autóba, az tényleg tiszta energia, tehát a környezetet is védik és a városlakók is frissebb levegőt szívnak. Sajnálatos módon nem minden ország ilyen fejlett energia termelés terén, így például az egyik legnagyobb autógyártó Németország is csak egyharmadát tudja az áram szükségletének megújuló forrásokból fedezni, Magyarországon pedig kb. 10% ez az arány. Arról nem is beszélve, hogy a több elektromos autó több elektromos áramot igényel, amit ha szén, olaj vagy gáz erőművekkel fedezünk, akkor nem lesz szignifikánsan kevesebb a károsanyag kibocsátás, csak területileg nem oszlik majd el. Tehát azok az országok, városok akik kitiltják a benzines és dízel autókat, azoknak egyidejűleg foglalkozniuk kell megújuló áramforrások építésével is, amelyből a többlet fogyasztást biztosítani tudják a környezet további károsítása nélkül.

Ha az energia rendelkezésre áll, akkor is el kell érni, hogy azzal az autókat fel lehessen tölteni. Ez sem olyan egyszerű feladat, mert a jelenleginél nagyobb mennyiségű áram szállítására a mostani hálózatok nincsenek felkészítve, így amíg csak elvétve van 1-2 töltendő autó kis kapacitású akkumulátorokkal, addig nincsen nagy probléma. Viszont ha egy város nem fejleszti az elektromos hálózatát, akkor nem fogja tudni kiszolgálni a fellépő igényeket. Ha 2030-tól vagy 2035-től betiltják a nem elektromos autók értékesítését és tömegével jelennek meg az elektromos járművek, akkor hirtelen felmerülnek a töltési problémák, ami megrendítheti az egész elektromos közlekedésbe vetett bizalmat.

Összefoglalóan elmondhatjuk, hogy komoly infrastrukturális fejlesztésre van szükség ahhoz a fejlett világban is, hogy az elektromos autózás működő alternatívája legyen a jelenlegi szén alapú hajtásláncoknak. Hogy fel vagyunk-e készülve erre? Szerintem biztosan nem, de ez nem azt jelenti, hogy ne tudnánk lépéseket tenni az ügy érdekében. Az elektromos autózás ösztönzésére a kormányzati pénzügyi beavatkozás/támogatás segítséget jelent, de emellett a kapcsolódó infrastruktúrát és szolgáltatásokat ugyanúgy fejleszteni kell, amiből most még csak kevés látszódik. Biztos vagyok benne, hogy ha a hírek újabb és újabb szél-, nap- és vízerőművek telepítésével lennének tele, akkor a tisztább autózásba vetett hit is erősödne.

pexels-pixabay-258083.jpgA Tesla nem csak az autógyártásban, de a töltők kiépítésében is jeleskedik. (Forrás: Pexels.com)

Elektromos autót készíteni viszont nem jelent önmagában sikert. Ahhoz kell valami plusz, ami a jelenleg kapható többi autóban nincsen meg. Éppen ebben jeleskedik a Tesla. Szokás kritizálni az összeszerelés minőségét, amit adnak az egészen megbízhatóan működik mind mechanikai mind elektronikai vonalon. Emellett kiépítették és folyamatosan fejlesztik a Supercharge hálózatot ezzel is támogatva a vásárlókat és folyamatosan úgymond fogva a kezüket. 

Hogy rövid a hatótáv és lassú a töltés? Ezek azok az új problémák amik felmerülnek, de biztos vagyok benne, hogy hamarosan erre is lesz megoldás. Nincsen elég töltő? Kezdetben benzinkút sem volt minden sarkon, mégis kiépült a hálózat, csak idő kellett neki. Ugyanígy kiépül majd az elektromos töltési hálózat is, de ha az autók értékesítését mesterségesen gyorsítjuk, akkor ezt is gyorsítani kell.

Kövess minket a Facebook-on és a Youtube-on is.